Vasastan, Stockholm. September 2014. Söndag.
Solen värmer där jag promenerar på den nästan tomma trottoaren med en matkasse i var hand. Jag går på Hälsobrunnsgatan, en liten gatstump vid Sabbatsbergs sjukhus. En bit framför mig gör gatan en krök. Det är där, bakom en husknut, som mannen och flickan dyker upp.
Jag noterar att mannen cyklar på trottoaren och inte på den nästan bilfria gatan. Å andra sidan finns det gott om plats, trottoaren är bred. Men så hör jag ljudet, ett hjärtskärande ljud. Det är den lilla flickan bredvid mannen på cykel, som jämrar sig. Det är en klagan utan gråt, likt den jag hört så många gånger från rädda och hungrande barn på flykt undan krig i teves nyhetssändningar.
När de kommer närmare ser jag att flickan har ett koppel runt midjan, ett koppel som är fastknutet i en tvättlina, en lina som sitter fast i cykelns pakethållare. Mannen cyklar så fort att flickan är tvungen att springa för att inte ramla omkull. Flickan är smal och jag noter hennes stora skrämda ögon. Hon kanske är åtta år, kanske tio.
Vad är det jag bevittnar? Är det en bisarr lek mellan far och dotter?
När det passerar och jag ser den lilla flickans förtvivlade ansikte och mannens hårda mörka blick inser jag att det inte är någon lek. Jag fortsätter att gå, kan inte riktigt ta in det jag har sett. Jag förstår inte. Jag hör flickans förtvivlan och vänder mig om.
Mannen har stannat sin cykel. Flickan står böjd och tittar upp på honom. Ingen säger något. Så börjar han cykla igen, tillbaka den väg de kommit. De passerar mig igen, flickan som en hund i ett koppel, tvättlinan slår till min ena matkasse. Flickan stapplar men mannen stannar inte. Jämrandet ger mig kalla rysningar.
Jag vill skrika: Stopp! Men kommer mig inte för.
Jag släpper kassarna och får upp min mobiltelefon. Jag hinner ta en bild innan de försvinner bakom kröken. Står handfallen en stund innan jag sliter tag i kassarna och småspringer fram till husknuten. Men mannen och flickan är borta, som uppslukade.
Det här fotot är beviset på att jag inte har drömt eller blivit galen.
Jag är konfunderad och skrämd. Men jag begriper ingenting.
Det är ju helsjukt! Har sett hundägare som rastar sina hundar på ett sådant sätt. Till och med från bilar, men då i Egypten.
Bra att du hann få en bild, Peter.
Må fler se mannen och må det bli stopp för honom. Han ska inte vara i närheten av ett barn. Så är den spontana reaktionen.
Och någon borde ge flickan en bättre och tryggare tillvaro.
Ja, det är svårt att ta in, Ola. Först, på avstånd, trodde jag att det var en absurd lek. Men när jag såg flickans ansikte förstod jag. Där fanns bara förtvivlan. Jag tror inte polisen kommer att göra någonting, men vi får se.
peter du är fan e mig pinsam sitter o skyller på tusen saker men du har fan inte ens modet o agera utan tar kort i stället vad fan är du för människa egentligen!! du måste fan e mig va helt hjärndöd!! men sitta o skriva om det är ju bra då har du gjort nåt!! hoppas något händer dig så ska alla ta upp o fota utan att göra ngt
Bildbevis är ju en klar fördel om polis och soc ska kunna ingripa, annars står ju ord mot ord. Hur många hade inte blundat för det, skakat på axlarna och gått vidare?!
Välkommen till landet där vi sköter oss själv och skiter i andra, bara för att inte hamna i obekväma situationer!
Tjejen är kanske våran nästa bästa OS kandidat. Tyvärr tror jag att många föräldrar vill väl men tänker inte på konsekvensen. I Ryssland är detta vardagsmat.
Det där är elakt sagt, han frös ju till. Jag har själv varit i en liknande situation och hjärnan går så jäkla snabbt in i förnekelse för man vill verkligen inte att de ska vara sant. Sedan när man väljer att agera så kan det vara försent. Vad du gör är otroligt elakt, du kan ju sälv läsa dig till skuldkänslorna hos Peter.
Spot on
Tänkte precis som du.
Håller fullkomligt med!!! Hade han tid att ställa ned sina kassar, ta upp telefonen och fota så hade han mycket väl kunnat spurta fram till dem för att åtminstone försöka stoppa mannen. Barn är allas ansvar, inte bara föräldrars.
Går inte att döma av hur han handlade. Lätt att vara kaxig när det gäller hur andra gör. Ingen vet hur man själv reagerar förrän man varit med om situationen själv. Att kalla folk för hjärndöda osv bara för att man inte slet ner cyklisten och gav honom en känga…. Alla har vi feghet i oss och har man inte varit med om liknande och vet hur man själv reagerar ska man bara hålla käft.
ALLA har ansvar för barnen!❤️
Vilket Sverige lever du i ? Ser du inte vad som händer i denna diktatur ?
Om du gör något så blir du kallad rasist !
Gör någonting själv åt allt elände som händer i detta sjuka land.
Skylla på massa omständigheter att du inte agera! Feghet, flathet och ynkligt är vad det är. Men journalisten i dig tyckte det väl va viktigare att få en bra bild på denna vidriga händelse. Istället för att ha civilkurage och rädda flickan från fanskapet omg. när du såg det.
Ynkligt är bara förnamnet till ditt agerande.
Bra skrivet
O så har en *anonym* mage att vräka ur sig. Du vågar ju inte ens stå för dina elaka ord. Då är inte du rätt peraon att dömma.
Var bor du Peter? Vet vem flickan är ?
Jag själv har ingripit i många situationer, även knivslagsmål. Har i gripit in när inga tjejer varit utsatta för äckliga gubbar och fått mycket beröm av folk omkring, vilket i stundens hetta gjort mig arg och fick mig att skrika – Tack, men var i helvete var ni någonstans, varför stod ni bara där och lät gubben äckla sig på tunnelbanan??!! Det här var ett tag sen idag, och jag är 20 år äldre och har fått perspektiv på saker och ting. Peter gjorde något. Hade han fått lite mer tid hade han säkert även ingripit på plats. En bild och denna diskussion är ett ingripande i sig. Bra gjort Peter!
Ni som kategoriserar invandrare eller svennar är tom sämre än dem som inte ingriper. Ni är aktivt dåliga förebilder som smittar av er på andra!
Word
Kan ju ligga något i det också… tänker på ditt sista stycke.
Norge, Oslo, överfallsvåldtäkter, bara icke västerländska invandrargärningsmän under en femårsperiod.
Källa Oslopolisen.
Någon som minns konstfackstudenten Anna Odell?
Hon orsakade också en del uppståndelse.
Vi är alla medspelare…:-D
Snyggt Peter!
Förstår bara inte varför du inte gjorde något. Känns fegt att enbart ta en bild och inte agera. Om du då inte vågar agera ta en bild på honom så man kan hitta denna vidriga individ
Min tanke var som din Jonas…. VARFÖR finns det inget civilkurage kvar? Vadå jag tog en bild!! Vad hjälper det ett barn i nöd?
Grattis Peter! Nu är debatten om invandrare igång igen. Det trodde du inte va? Riktigt osmakligt gjort av dig.
Skulle du vilja utveckla ditt argument om invandrare i det här fallet, vad i hela helvete har det för betydelse att det är en invandrare. Kanske ska man tänka tanken att det krävs en människa från en viss kategori av invandrare för att något sånt här ska kunna hända. Man blir ju mörkrädd när människor som du uttalar sig.
Så du tycker det är bättre att se genom fingrarna bara för att det är invandrare,
för att inte väcka debatt om just dessa?
Så om jag råkar se en våldtäkt begången av en invandrare,så ska jag bara vända på klacken
och gå därifrån ,just bara för att inte hälla mer bensin på problemet ?
Ojojoj….vad dina föräldrar måste vara stolta över dig.
Det står inget i artikeln om huruvida cyklisten är invandrare eller ej. Eftersom du inte har belägg för att cyklisten är invandrare låter du mest som en gnällspik. Detta sagt av mig som är sverigedemokrat.
Det är ju en sanning!!! Osmakligt av dig att skriva så som du gör!
Norge, Oslo, överfallsvåldtäkter, bara icke västerländska invandrargärningsmän under en femårsperiod.
Källa Oslopolisen.
Norge, Oslo, överfallsvåldtäkter, bara icke västerländska invandrargärningsmän under en femårsperiod.
Källa Oslopolisen…
Så här uttalar sig bara en söndertvättad hjärna. Om du tycker att det här är ett bra exempel på hur du tycker din dotter ska behandlas så tänker du inte längre än näsan räcker. Hur kom du på tanken att blanda in etnicitet i detta sammanhang. Menar du att det är någon etnicitet eller kultur som förespråkar sådana här avarter? Idioti ska bekämpas oavsett färg på skinnet eller härkomst!
Vart tog civilkuraget vägen?
Verkar som folk förlorat sin naturliga reaktionsförmåga i takt med att mobilkameran etablerades!
Att inte komma sig för att ropa, ingripa men däremot att rycka fram mobilen för att ta en bild???
Stackars lilla tjej som fick lära sig att vuxna struntar i henne…
Personen på cykeln skulle inte få vistas bland barn, överhuvudtaget!
Hej Lisbet, Ja, det är många på FB som tagit upp det hör med civilkurage. Där gick jag en solig söndag i ett lugnt Stockholm i min egna tankar när mannen och flickan plötsligt dyker upp. Innan min hjärna registrerat och min förvåning och chock släppt var det för sent att agera. Då hade paret försvunnit. Hade jag t ex sett någon misshandla ett barn hade jag ingripit. Hjärnan reagerar på misshandel. Men vad var det här, trodde ju först att dt var en absurd lek. Det jag såg var nytt och obegripligt. Så det härmed kameran. En journalist säkrar alltid nyheten, därför var det naturligt för mig att ta bilden. Å det var ju tur. Annars hade nog få reagerat på min berättelse. I bästa fall gör polisen något….
Vad är det för jävla skitsnack, det tar längre tid att hala upp telefonen och ställa den i läge för att fotografera än att öppna munnen och skrika något. Antingen så är det här en extremt förvanskad historia av någon som desperat försöker få lite uppmärksamhet och få sina två minuter i strålkastarljuset. En journalist säkrar alltid nyheten säger du, men vad är nyhetsvärdet i det här? I mina ögon är det enda jag spontant ser är hur enormt fega människor är, speciellt på den platsen, samma plats som jag bott de senaste 3 åren, en plats där det alltid är FULLT av människor inom räckhåll, hur kunde du inte reagera, hur kan du ens förvänta dig någon trovärdighet när du uppenbarligen är för sinnessvag för att kunna ta in vad du faktiskt ser och göra något av det.
Håller helt och hållet med Robin!
Ledsen Peter men din ursäkt att du som journalist har reaktionsförmåga nog att ta en bild men inte att reagera mer än så är mer än jag mäktar svälja. Skäms på dig.
Asså du är ju nästan lika sjuk som mannen på bilden? Istället för att hjälpa henne knäpper du en bild sen bloggar om det? Tänk på att din feghet kan ta livet av den stackars flickan , tänk dej sen om du blir tagen o runtkörd med koppel? Skull du vilja att alla knäppte bilder sen skrev om dej ist?
Det är så lätt att kritisera och raljera över hur jag själv hypotetiskt skulle agera i en liknande situation, men jag tror att dom allra flesta faktiskt skulle bli lika handlingsförlamade som du. Modigt att du erkänner tycker jag.
Hoppas flickan får hjälp!
Är inte detta misshandel om något?
Hade du betett dig som en människa isf journalist så kanske flickan varit i säkert förvar nu.
Men som vanligt när journalister ser nått så antingen förvränger dom det och ljuger eller så står dom handfallna som en menlös och tar kort.
Hoppas du klarar att sova gott efter ha haft möjlighet att stoppa detta men, som det faktiskt låter när man läser det du skrivit, inte orkat ingripa.
Vad i hela fridens dagar har du för rätt att kommentera för att någon inte skrikit stopp! jag är helt säker på att du skulle ha reagerat likadant, VÄLDIGT lågt av dig att kritisera, fy dig Lisbet!!!!
Anna-Lena jag kan GARANTERA dig att jag och många andra visst hade hunnit ett o annat än o bara ta en bild.
anna lena du måste va helt dum i huuvudet!! ALLA HAR RÄTT att kritisera en som tittar på men inte gör något! och om du hade agerat likadan så är du verkligen en sorglig människa utan medkänsla och dessutom jäääävligt feg!! om alla skulle tänka som dig så hade ju bärlden varit bättre va?
Bra kommentar!!!
Mångfald är så vackert … eller?
Det här är bara början på ett kaos som ni aldrig nånsin skådat.
Men i landet upp&ner, landet bak&fram, landet annorlunda Sverige så öppnar vi upp våra armar och låter det välla in folk som har en medeltida syn på sin familj och andra människor.
Personen borde fångas in och utvisas utan rättegång, flickan ska sociala ta hand om och så hon kommer till en trygg familj.
Vad i hela helvete har detta med mångkultur att göra?
Vad i helvete tror du!?
Jag vet inte, därav min fråga.
Om du inte ser vad som händer , ta reda på det då !
herr magnus!! du är riktigt jävla hjärndöd om vi ska argumentera på det sättet så hade vilken invandrare som helst agerat!! men neeeej det är fega svenskar som du som tar kort men aldrig vågar agera! det borde du skämmas för!
”fega Svenskar som du”. Ar du rasist Sobie?
Dum, dummare, dummast. Eftersom din världsbild är att de flyktingar och invandrare som kommer till Sverige ”en medeltida syn på sin familj” borde du istället välkomna dem hit där möjligheten till andra perspektiv och framförallt U T B I L D N I NG finns – då är sannorlikheten större att ”medeltidssynen” förändras. Snälla du, glöm inte att vi för bara ett århundrade sedan här i Sverige hade liknande värderingar. Jag försvarar inte hur t ex vissa muslimer behandlar kvinnor men jag begriper att det är en fråga om utbildningsnivå och samhällssyn.
Jag hoppas att du lämnar över denna bild till polisen och gör en anmälan.
Hej Susanne, Jag polisanmälde i måndags. I går ringde polisen och sa att de inte tänker göra något åt anmälan.
mena-invandrare gör så där med sina barn som de anser vara defekta på något vis. Lätt utvecklingsstörning, Adhd, mfl sjukdomar
Och du hade källa på det antar jag? Att ”invandrare” gör sådär?
Fördomsfullt och vidrigt sagt.
O har du källa på det, Jesse?? Jag har barn som är halvaraber. Har familj till dom o min man i Libanon libyen och Marocko o jag har då aldrig hört att dom spänner fast barnen vid cyklar på det viset! Den här mannen är sjuk, har inget med nationalitet att göra! ALLTID dras religion o nationalitet in i alla!
Och du Anna har källa på att den här mannen skulle vara…”sjuk”?
Du ser en bild på ze internetz och blir såå upprörd, och börjar vråla och skrika om att mannen skulle vara,,,sjuk?
Jag tycker du ska ta reda på FAKTA innan du blir så upprörd 🙂
Men är du på riktigt?!?!? Om idioten har satt fast ett barn vid cykeln och cyklar så är han väl för fan sjuk i huvudet!!!!
Tycker ditt beteende mot den här situationen är mycket underligt.
Och jaa visst borde man reagera, visst önskar man att det varit en själv och att man reagerat annorlunda och gjort något, visst önskar säkert peter att han gjort något och att polisen inte vill anta anmälan fy skäms!
Lätt att sitta hemma och säga hur man skulle reagerat men väl i situationen så vet du inte. Hur mycket du än velat göra något är det inget du kan bevisa du skulle gjort!!!
Källa på vadå? Att religion, kultur m.m påverkar människors beteende? Oavsett om vi pratar om norrmän, ryssar, marockaner eller kineser.
Nu påstår jag inte att ”mena-invandrare” beter sig på de här sättet, men det är väl självklart att människor beteende påverkas av yttre faktorer. Annat vore bara dumt att förneka.
Alltså. Vad har religion något med att binda fast barn i cyklar med att göra?
Mig veterligen finns ingen religion där en gör så. Tycker dessutom bloggägaren ska skämmas över att han låter rasistiska kommentarer ligga kvar. Pinsamt!
gifta bort 8åriga flickor som blir ihjäl knullade på bröllopsnatten, men nått så hemskt som detta jan dom ju inte göra…
Självklart påverkas människors beteende av yttre omständigheter. Religion, kultur, uppfostran m.m påverkar självklart folks beteende. Att påstå något annat vore dumt. Säger inte att Jesse har rätt i det han säger, detta verkar vara en tämligen unik händelse. Men att vissa beteenden kan kopplas till nationalitet, ett begrepp som man kan säga innefattar de tidigare saker jag räknat upp, är väl självklart. Oavsett vad vi pratar för nationalitet.
När jag såg bilden var det bland det första som slog mig, sättet flickan verkar röra sig på hintar om någon form av utvecklingsstörning/autism…
vi vågar ialla fall agera o göra något vad gör ni fega svenskar!!! tar kort o diskuterar det!!
Är du rasist?
Hmmm
Du, jag förstår att du blir trött på att invandrare blir dragna över en kam.
Men du gör inte saken bättre genom att vända på steken och dra alla svenskar över en kam.
Det är inte typiskt svenskt att vara konflikträdd och inte gå in när man ser något som inte är rätt.
Snarare är det så att det är färre som går in och tar upp fajten än vad
det är som går förbi.
I jobbiga situationer så reagerar man antingen med att fly eller fäkta eller att frysa till och vad som man själv gör är inget vi styr över utan kroppen styr över det själv.
Och som jag skrev, majoriteten flyr eller fryser till ( ts frös til l) och så ser det ut över hela världen.
Så med det skrivet, jag gillar inte att du skriver som du gör om oss svenskar, lika lite som du gillar hur vissa här inne skriver om invandrare.
Väldigt detaljrikt förklarat för att ha fryst till säger du inte det?
Och där drar ju du alla svenskar över samma kam. Skäms på dig! Du är då minst lika rasist som de andra du påpekat vara rasist. SKÄMS!
Att du inte ringde polisen . Ett olagligt beteendet . Och ingen sivilkuras att hjälpa den lilla flickan bara ta en bild .
Hur fan kan du ställa dig och fotografera då en liten flicka far så illa?? Då agerar man,och den där bortförklaringen du kommer med är inte värd vatten…Någon MAN är du inte!! Jag blir förbannad ockh äcklad av ditt beteende.. Andreas Andersson
Nästa gång du ser det eller vem som än gör det ska ta tag i flickan och rycka tag i kopplet/linan och se till att mannen trillar av cykeln och sedan ska du slå 112 till polisen och anmäla mannen för misshandel! Skrik som en hysterisk så att fler folk kommer till din hjälp!
Fy FAN för att detta ska få lov att ske!
Det här är Sverige.
Om en svensk gör något sådant mot en pensionsräddare. då kan han räkna med både rättsligt efterspel och diverse uthängningar och hatdrev från kultur- och twittereliten.
Tyvärr är det normalt nu..att ta fram mobilkameran istället för att göra ngt…
Hoppas nästa som bevittnar detta ingriper.
En bild är bevis! Tror säkert Peter skulle ingripa om han såg det igen. Va inte så jäkla otrevliga, han försöker ju få stopp på det nu. Ni vet inte hur ni skulle reagerat själva, bara hur ni skulle vilja att ni reagerade.
Jag brukar tänka först och agera sedan. Fördelen med det är att man gör färre misstag. Nackdelen är att när man väl tänkt klart är det för sent att agera.
Du gjorde rätt i att tänk först Petra!. Fanns det inga män i närheten du kunde ropa på som kunde hjälpt tösen?
Ja du Peter, du utger dig för att vara journalist. Du borde skämmas i detta fall för ditt värdelösa utövande av yrket. Slutligen, som medmänniska, med det bevisligen totala bortfall av civilkurage skulle jag aldrig låta dig bli min vän. Min förhoppning är att du tar detta till dig och skärper dig av den större graden.
/Stefan
Tack Stefan!
Jag håller med Andreas o Remona. Du är ingen man Peter. Skulle jag sett detta så skulle jag släppt kassarna dragit omkull idioten, skyddat flickan o lämnat över henne till någon som var i närheten o tagit denna äckliga pappan på en cykel tur så som han gjorde med denna stackars dottern. Du vill få denna historia till något fint. Säger bara Peter IDIOT……
Hur kommer det sig att du väntade till dagen efter med att ringa polisen? Så lång tid kan det väl ändå inte tagit för din hjärna att fatta att det du fått på bild inte var särskilt rätt?!?!
Haha asså du tar en bild istället för göra nåt? Bra jobbat mannen
anmäl till sociala..
Vänta nu lite…du blir passerad två gånger av detta ekipage, och det enda du förmår dig att göra är att få upp din mobiltelefon för att få ett kort som du sedan publicerar på en blogg?
Det tar dig även till nästa dag att anmäla till polisen?
En lam anledning som du anger är att en journalist alltid säkrar en nyhet, men detta är ju ingen nyhet. Detta är barnmisshandel, och ser du det som nyheter så tycker jag att journalistyrket har sjunkit väldigt lågt.
Att du sedan i första hand tänker som journalist i detta läge istället för medmänniska är riktigt beklagligt.
Jag kunde inte ha skrivit det bättre.
Peter: Du ser detta, de passerar först 1 gång och du ser skräcken i flickans ansikte, gör ingenting, fortsätter att gå och skaka av dig vad du har sett och inom några sekunder funderar du säkert på vad du ska laga för mat när du kommer hem.
Sedan kommer de mot dig ännu en gång, du ser samma skräck och förmodligen förakt gentemot dig när den lilla flickan sneglar på dig ur ögonvrån. Du gör fortfarande ingenting förutom att likt en prisad journalist ta en bild, kanske skicka den till Aftonbladet eller Expressen för att tjäna ett par hundra kronor extra om de publicerar bilden, så du väljer att ställa ner dina överfyllda kassar med mat som den lilla flickan hade kunnat döda för att gå smaka en brödbit då hon troligtvis är undernärd, fipplar upp mobilen ur byxfickan, loggar in och flippar igenom menyerna för att ta fram kameraappen, hittar rätt inställning och fokus och ytterligare några sekunder senare innan du tar en bild.
Ett par dagar senare efter att ha läst alla inlägg om hur patetisk du är så bestämmer du dig ”för att göra det rätta” och du anmäler händelsen.
Vad tänkte du? Att polisen skulle lägga ner allt annat och jaga rätt på mannen med den lilla flickan som du har fotat ryggtavlorna på från sisådär upp till 10 meters avstånd.
Om omkring 97% av alla våldtäktsmän går fria i brist på bevis och att utpekade misstänkta gärningsmän som efter vittnesmål har blivit arresterade men går fria och släpps på fri fot. Trodde du i din vildaste fantasi att den här mannen skulle åka fast tack vare ditt civilkurage att efter flera minuter till slut välja att ta ett foto? Du är ju helt slut i huvudet.
Jag är ledsen för att behöva skriva det här men jag hoppas att du inte får någon hjälp när du behöver det. Då kanske du lär dig något om hur hårt livet är.
Alla förtjänar en chans att få rätta till sina misstag. Den chansen brände du riktigt hårt när de passerade för andra gången.
—
Till er som försvarar detta med ursäkten ”… ni skulle aldrig veta hur ni ska bete er i en sådan här situation.”
Jag kan utan tvekan garantera att ni vid minst 1, förmodligen flera situationer, ignorerat och passerat förbi när andra har råkat ut för olyckor, blivit misshandlade, rånade m.m. och det minsta som ni likt den här historien till och med inte ringt polisen. Ni är alla patetiska.
—
Till övriga 99% som har svarat:
Hade inte ni skrivit så hade denna text blivit så mycket längre.
Du skriver att du skulle ingripa vid misshandel….. Va fasiken är detta?!….
Misshandel om du frågar mej.
Hur kan man inte ingripa, istället tar man upp sin mobil, tar kort sen bloggar om det…hjälper säkert den lilla rädda flickan.
Har du kontaktat polisen el socialstyrelsen?!….
Du blir passerad två gånger! Du hinner uppfatta att hon jämrar sig, hennes ögon och att hon är smal. Du tar även upp din telefon och fotar.. Förlåt men vad fan i helvete är fel på dig??? Något iaf, tycker även att det är hemskt att du lägger upp bilden i din blogg.
Jag ställer mig helt oförstående till att du inte agerade?
De passerade dig TVÅ gånger, och du hade redan innan de ens passerat dig EN gång reagerat på – ”Det är den lilla flickan bredvid mannen på cykel, som jämrar sig. Det är en klagan utan gråt, likt den jag hört så många gånger från rädda och hungrande barn på flykt undan krig i teves nyhetssändningar.” och gör ändå inget?
Eller jo vänta, du knäppt kort. Ett kort som du sedan publicerar på din blogg, för folk att läsa och kommentera. Inte nog med att du inte agerar, du hänger även ut barnet här. Barnet befinner sig i en oerhört kränkande situation och det enda du gör är att.. Ja, göra det värre.
Kommer inte klappa dig på axeln och säga bra jobbat. För detta var ta mig fan INTE bra jobbat.
Och det enda du gör är att fotografera händelsen? Ett jävla kräk är vad du är.
tycker att alla ni tuffingar som dömmer ut och skriker att peter inte är nägon man ska ta och tänka till igen ” tomma tunnor skrammlar mest ” och det är vad jag aner er vara stora i käften bakom er dator men sedan små råttor på gatan , Nej det var bra gjort Peter jag högaktar dig , belyste vad som hände men bra att du inte utsatte dig själv för några onödiga risker
Hans:
Du är ta mig fan ännu mer patetisk än vad Peter är!
Tänk på dig själv och skit i alla andra är ditt livsmotto.
Fy fan vad jag hatar människor och ni två är ta mig fan inte ens värda att kalla er för det.
Jag hade definitivt stoppat dem, är varken feg eller speciellt anonym bakom min skärm. Har inget problem med att stå för min åsikter och tankar.
”Bra att du inte utsatte dig för onödiga risker”?!?!? Är du på riktigt?
”Nä, men bra att den stora mannen inte hjälpte den lilla oskyldiga barnet, han hade ju kunnat rädda någon!” Jisses….
Kul att textförfattaren hittat en likasinnad vän. Ni kan väll göra oss andra människor en tjänst och hålla er tillsammans inomhus och aldrig kliva utanför dörren. Pinsam är du!
hallå där Hens,nu skäms jag faktiskt att va landsman till en sån som dig.vilken fullständigt egoistisk, feg och kallsinnig kommentar…….Du högaktar alltså att inte ingripa när någon är i nöd för den egna personliga säkerheten går före,säger som Bosse bildoktorn sa en gång,det naturliga urvalet fungerar inte längre.därför världen ser ut som den gör.
Tycker man ska koppla in socialförvaltningen för dom tar allvarligt på sådana här saker
Du kunde inte ingripa. Men att fippla fram telefon och tyst ta ett foto går bra?
Fint.
Ola, hundägare ”rastar” inte hundarna. Dom motionerar dom när dom cyklar med hunden springande bedvid. När man rastar en hund är man ute och ser till att hunden får göra ifrån sej. Jag är själv ägare till 3 hundar och reagerar på ditt uttalande, som om att det skulle vara något fel på att motionera sina hundar? Stora hundar behöver mycket motion, och kan, eller orkar inte hundägaren gå alla km som behövs så är det ett utmärkt sätt att cykla med hunden, bara man gör det på rätt sätt, hunden till vänster, du är emellan den och trafiken. Att som du säger ”rasta” en springande hund är ju faktiskt omöjligt. Kan dom kissa och bajsa i farten då eller?
Och du som såg detta, borde gjort nåt, istället för att bara dokumentera. Du skulle ringt 112 direkt och delat bilden så alla polisens bilar hade bild på mannen och barnet och kunna stoppa denna, som jag tycker det ser ut som, barnmisshandel. Men vad vet jag, jag vet bara det du skriver….men du borde fan sagt till, lite stake måste du väl ändå ha, eller?
” hunden till vänster, du är emellan den och trafiken” . Va??? vilken sida av vägen/gatan cyklar du på?
Skulle jag själv sett detta så skulle jag slitit den där jävla barnmusshandlare av sin jävla cykeln och slå han sönder och samma, sen ringt en ambulans till flickan och sedan polisen för skiten! Sjukt att folk idag tappat det som gör oss till människor, och fotograferar i stället för att handla fort som fan. Illa, stackars lilla tjej!!!!
Ut med muslimerna innan de börjar hugga av huvudet på folk. Händer redan i USA just nu.
Googla Ferguson + USA så ser du att vita kristna kan bete sig som svin med.
Helt enig med Mikaela ovan. Och vad händer nu!? Polisen/soc inkopplat eller ”fortsatt ingenting”…?!? Då gör jag något!
Fy fan vad hemskt! Förstår att man inte riktigt fattar vadfan det är man ser. Jag önskar att jag slipper bevittna någon sådant men OM jag gör det hoppas jag att jag ingriper men kan inte med säkerhet säga att jag kommer göra det. Det är omöjligt för mig som för tillfället sitter i min trygga hemmiljö bakom en skärm att veta hur jag skulle reagera i en situation jag aldrig varit i. Speciellt om jag har min tvååriga son med mig.
Att låta sin hund springa bredvid cykeln är en motionsform som det inte är något fel på. Självklart ska den dock inte släpas bakom cykeln. Men går inte att jämföras med detta.
Varför börjar man tala om muslimer? Är det en självklarhet att mannen är muslim? Pinsamt uttalande.
Jag tänker precis som du.
Du hade ingen tanke på att RINGA med mobilen istället för att fota?? Exempelvis till polisen? Varför vänta i ett helt dygn på att anmäla händelsen?
Ursäkta om jag säger det men fan vad hemskt att varken du eller någon annan gör något. Kunde åtminstone sprungit efter samtidigt som du ringt Polis. Jag har läst din orsak till varför men köper den inte. Människor skulle kunna bli misshandlade mitt på ljusa dagen bland folk utan att någon reagerar. Det är tyvärr väldigt vanligt men jag undrar varför.
Bra att du delar dock.
Uppriktigt sagt vet jag inte riktigt vad som skrammer mig mest, mannen pa cykeln eller din reaktion.
Du som skrivit detta är en sjuk människa! Att inte agera gör dig inte bättre än den sjuka individ som satt fast flickan i ett koppel. Era beteenden är lika förkastliga. Jag hoppas du skäms ordentligt och aldrig är lika feg igen. Så fruktansvärt pinsamma människor det finns. Kanske var detta den enda chansen för utomstående att upptäcka den vanvård som flickan uppenbarligen utsätts för.
Straff nog bör vara att du får leva med vetskapen om din extrema feghet och oförmåga att hjälpa ett utsatt barn.
Det är precis så här människohjärnan fungerar när den möter information den inte begriper. Det tar sekunder, minuter eller tom dagar eller veckor innan den har ”förstått” vad som har hänt. I en sådan situation begriper man inte vad händelsen handlar om men förstår på något sätt att något är fel men inte hur. Jag blir minst sagt förbannad när jag läser kommentarerna ovan som bara anklagar när i verkligheten hade de själva hanterat situationen precis på samma sätt eller ännu ”sämre” dvs ignorerat. Det är så lätt att anklaga när du har en färdig berättelse framför dig och vet hur du ska förhålla dig till detn men stå i situationen helt själv utan förkunskaper skulle reaktionerna blir något helt annat, precis som dina. Men folk älskar att hata och anklaga andra men i verkligheten gör de absolut ingenting själv, absolut inget!
Beklagar beteendet för hela människosläktet både mannens på cykeln och de som kommenterat på ett hatiskt sätt. Infantilt och omoget utan någon som helst förståelse för människans psykologi. Bra jobbat och tack för att du ökade mitt medvetande med berättelsen. Människosynen ser inte likadan ut överallt i världen som den gör här. En beklaglig sanning.
Hade hans hjärna inte förstått som du påstår, hur förklarar du då att han tyckte det kändes viktigt att ta ett foto? Var det något fint som passerade han bara ville fånga på bild eller? Han reagerade ju på att det var fel, men hans lösning på detta var att ta ett kort.
Bra sagt!
Instämmer till fullo!
Bra gjort, Peter, att du fotade och att du berättade.
Nu har jag sett… och ser jag detta på riktigt så har jag lättare att förstå och agera, än vad jag haft om jag aldrig sett det innan.
Att en vuxen människa kan göra så mot ett barn är fan ofattbart!!!
Och till dig Cricket bör nog vakta din tunga lite mera..
Jag förstår att inte alla tar de på samma sätt men tänk efter noga och de är till ALLA!!
om ni skulle hamna i samma situation så tror jag nog att ni också skulle bli ställda!!!
Visst..hårda ord. Känslorna var starka när jag skrev och jag hade uttryckt mig annorlunda nu men står fast vid min åsikt.
Om man inte ingriper i ett läge när ett barn uppenbarligen far illa så är man medskyldig. Om vi inte kan uprätthålla det som norm så är vi illa ute.
Att han som blev vittne till detta faktiskt tog en bild på detta visar bara på medmänslkligt förfall oavsett om 90% av alla skulle gjort samma sak eller bara denna människa. Att fotograferandet kommer som första reaktion istället för ingripandet är hemskt. Jag tycker ärligt att det var fegt och pinsamt beteende. Om detta inte är ok att uttrycka enligt dig så skickar man jäkligt konstiga signaler.
Men du får gärna va lite mer konkret när du skriver att jag ska ” vakta min tunga” .
Sade du är fantastisk!! <3
Kunde inte skriva de bättre!
Tack
Men varför står det att du fotat med mobilen när det i bildfilen står att det är taget med en Canon Powershot S95, dvs en kompaktkamera?
Du har rätt Magnus. Jag hade min mobil i bröstfickan på jackan och min lilla Canon i fickan. Jag har alltid med mig båda. Den här gången fick jag upp min Canon. Jag skrev fel i min artikel.
Det är lätt att döma. Vi är inte vana vid denna människosyn som dessa invandrare från jordens alla hörn för med sej till vårt vackra och jämställda land. Man blir ju bedrövad och vansinnigt hämndlysten. Måtte faan ta denna sk. Far och hoppas vi snarast (tyvärr) är mer vaksamma och beredda på att agera. Samtidigt som det är farligt eftersom dessa människor enligt polisen inte reagerar som vi utan lätt tar till vapen mot oss som inte har den sedvänjan! Djupt skrämmande utveckling. Lider med den arma flickan. Detta är nog inte enda tortyren hon kommer att få utstå. Vår polis är dessutom numera ett genusfertifietat skämt.
Wow
Var kommer all denna hat och bitterhet ifrån?
Sluta överkompensera och ta itu med er själva istället.
du är den lägsta graden av människor sort jag vet Peter! Jag borde fan binda fast vid en cykel och tejpa dina ben oxå. Hur faaaaan kommer det sig att du inte gjorde något riktigt jävla rikspucko är du!
Du måste anmäla detta till socialen! De har skyldighet att ta reda på om ett barn far illa. Någon måste ju veta vem denna flicka är. Gör en polisanmälan igen. Det är ju en solklar barnmisshandel. Mannens beteende är ju uppenbart grymt och hänsynslöst. Flickans liv kan faktiskt vara i fara. Påminn dem om det! De kan inte lägga ner fallet. Ta hjälp av media annars. Denna flicka måste hittas!
Vad spännande med nya kulturer som Mona Sahlin skulle säga.
Tycker det är rasistiskt att ifrågasätta andra människors kultur! De kanske tränade inför Lidingöloppet eller dylikt och tjejen såg rädd ut för att hon inte skulle få en bra tid.
Sedan måste man ju påpeka att fotografen är oerhört patetisk som saknar all form av civilkurage. Jag hade stoppat avskummet direkt med en örfil som hette duga, sån är jag, undanflykter om att bli paff etc är klassiskt för fegisar. Modiga män agerar! Patetisk insats!
Om denna man har knutit fast sin lilla dotter i cykeln, vad är han då inte kapabel att göra om någon ingriper och försöker stoppa honom!? Enda chansen att stoppa dessa idioter är att rösta rätt om 4 år!!
Nu har jag delat denna länk till polisen i Vasastan på FB. Kanske fler kan hjälpas åt att få denna flicka hittad istället för att tjafsa här….
du är ju sjuk som inte stoppar det som händer
Haha Peter, nu gjorde du väl bort dig liiiite???
”Magnus
· 1 oktober, 2014
Reply
Men varför står det att du fotat med mobilen när det i bildfilen står att det är taget med en Canon Powershot S95, dvs en kompaktkamera?
Peter
· 1 oktober, 2014
Reply
Du har rätt Magnus. Jag hade min mobil i bröstfickan på jackan och min lilla Canon i fickan. Jag har alltid med mig båda. Den här gången fick jag upp min Canon. Jag skrev fel i min artikel.”
Du hade din lilla Canon i fickan?
Jaha… Och så råkade du få så jävla bra användning för den? Vilket jävla sammanträffande.., och du råkade skriva i artikeln att du fotade med telefonen?
Ditt jävla troll…
Hur tänkte du nu Nettan? Det låter som att du tror att att han iscensatt hela spektaklet…han hade uppenbarligen två kameror med sig. Vad har det för betydelse vilken kamera han tagit fotot med? Visst, låter något fabricerat, Peter borde väl minnas vart han fått fotot ifrån. En van fotograf lägger ju inte bilder huller om buller på sin hårddisk, och ”glömmer” vilken kamera han tagit bilden med. Men som sagt, irrelevant anser jag.
Sedan alla ni som hoppar på fotografen, alla har vi våra roller. Här inne är det fullt av skrävlande psykologer uppenbarligen! Inte konstigt om han får försvara sig så gott han kan, kanske med en liten vit lögn instucken. Slår vad om att 90% av er som hatar journalisten, aldrig hade gjort något själva, inte ens tagit ett kort. För övrigt förstår jag om man ställer sig frågan, men fundera på vilka olika svar det kan tänkas finnas innan ni anklagar!
Har fått svar från polisen att de blivit uppmärksammade på detta och ska se vad de kan göra. Hoppas innerligt att de hittar henne! Du som tagit bilden borde också ringa socialen imorgon.
Det spelar ingen som helst roll vad folk har för etnicitet, detta som Peter såg men ignorerade är ren och skär misshandel. Att se dessa 2 gången och bara ta en bild är ynkligt och fegt.
Varför inte ingripa? Exakt vad var du rädd för?
Fy fan!
Dom kanske va och kolla på filmerna ROCKY 1 -4 och bestämde sig att dom skulle träna som han. Hon kanske va trött av att springa man blir det men ville kämpa vidare för att nå sin dröm som kapplöpare. Allt behöver inte vara så som ni ser det.
Din jävla fegis! Var är dina bollar? Släpp telefonen och stoppa personerna! Åsna tjejen kan lika gärna vara död nu!
hade det varit jag så hade ja rusat ikapp gubbjäveln å knuffat han av cykeln…
Haha.
”…och mannens hårda mörka blick inser jag att det inte är någon lek.”
Han har ju solglasögon på sig på bilden!
Haha.
”…och mannens hårda mörka blick inser jag att det inte är någon lek.”
Han har ju glasögon på sig på bilden!
Mötte hans mörka hårda blick genom hans svarta solbrillor?
Men vad är problemet?? Visst är det lätt att tro at man skulle vara hjälte och ingripa när man inte själv var på plats. Jag har inte orkat läsa alla anklagande kommentarer, men jag undrar vad som hände med de medkännande och rättskaffens när jag läser här och där. Bilden är otäck, men kommentarerna är också hemska.
Mannen på cyckeln borde straffas, ja. Men frågan är inte varför fotografen inte ingrep utan varför den mörke mannen på cykel ens vågar göra detta på öppen gata i Stockholm. Kan det vara för att han vet att han är rätt säker? För att han vet att vi är konflikträdda lite till mans? Att de han möter inte kommer reagera tillräckligt snabbt för att agera. Vi är så inbäddade i trygghet så när vi ser något så horribelt blir vi handlingsförlamade och måste tänka efter hur man ska/bör agera. Ärligt tror jag inte ens hälften av de som säger att de skulle agerat verkligen skulle gjort det i skarpt läge. Det vet man inte förrän man står där själv.
Jag bara hoppas att detta inte är en arrangerad bild för att skapa debatt. Eller egentligen hoppas jag det, för den lilla flickans skull.
Blir förbannad av detta. Man GÖR något. Man kutar efter, skriker, tar tag i någon, ringer polisen. Det värsta är att du INTE förföljde honom. Det hade jag gjort utan tvekan, fastän jag är kort och väger 50 kg. I den situationen hade min egen säkerhet inte spelat så stor roll. Däremot hade mitt framtida skuldtyngda samvete spelat roll, om jag INTE gjort något.
Helt sjukt att den lilla flickan ser att någon ser detta, men inte gör något.
Här är det definitivt något som inte stämmer. Antingen är bilden arrangerad eller så är det en riktig tomte som skriver så här.
Någon som minns konstfackstudenten Anna Odell?
Hon vållade också en del uppståndelse.
Vi är alla statistik i ett ”upprörande” test…
Snyggt ”Peter” 🙂
Nya Sverige…
1. Babbar som uppfostrar barn som babbar gör.
2. Svennar som reagerar genom att ”ingripa” med att ta sig tid att fotografera.
Gå tillbaka till samma ställe och hoppas på att se dom igen och ifrågasätt om du får tillfälle. En journalist vill väl gräva och ta reda på sanningen. Annica Bengtzon hade inte gett sig och det borde inte riktiga journalister heller göra!
vad vill du att polisen ska göra i efterhand med en bild tagen bakifrån på en man på cykel och en liten flicka? Du verkar tycka att polisen ska göra något åt detta, när du själv hade alla chanser att göra det!
Peter du är lika med skyldig som mannen i cykeln som ignorerade något så fruktansvärt och tar vild för att sedan skriva ut de i media. Att de ska behöva komma så långt som ett misshandel för att angripa känns ännu mer fruktansvärt än händelsen du fick bevittna!!! Tur att inte alla människor är så elr tänker så..!!
Hur kan man ta en bild, men inte göra något åt det? Det är för mig helt obegripligt.
Vilken hemsk jävla människa du är som skrivit detta, hur fan kunde du inte agera?
Skulle det inte vart bättre att skitit i mobilen och nitat den jäveln, sen ringt till polisen, vad är det för fega jävlar som bor i Sverige nu för tiden? Själv hade jag inte tvekat en sekund.
min fråga till dej som tog bilden ,, hur fan kunde du låta bli å stoppa dom eller ringa polisen tycker det här låter skumnt för det måste vara flera som såg det här ,,
Verkar som folk blir mer upprörda av att ett vittne tar ett foto och reagerar mentalt iaf. än av det
uppenbara vidriga brottet som inte konstigt nog begås av en ”imopterad” socialt missfoster..
Tja.. Svennar…= självmordkandidater
ärligt talat ALLA sitter här o tycker det är hemskt!! vilket så jävla klart att man gör..men det är inte en jävel som faktiskt vågar gå fram o göra nåt..jävla fegisar ni är som tar kort o ser på men inte vågar göra något!!!
många här skriver så jäävla rätt..o peter du är fan en pinsam människa skriver o tar kort men vågar inte ens agera vad fan är du för människa egentligen!!! och ni som skriver om ”babar” VI hade reagerat OCH AGERAT UTAN TVEKAN!!! det är ju ni som bara tar bilder och berättar om det senare. snacka går ju alltid
Jag kan förstå att man blir rädd och på egen hand kanske instinktivt undviker konfrontation så jag tänkte tipsa om världens bästa resurs vid dessa situationer – nämligen era medmänniskor!
Se er om, är det andra som stirrar? Ta kontakt med dem och hjälps åt! En kan ringa polis och andra kan försöka ingripa.
Ingen där? Följ efter diskret tills du har en medborgare att tillgå. I en sådan cirkus behövs alla sorters clowner så kids som pensionärer, hitkommen som ditkommen – alla ska med!
Folk går berserk på att killen inte agerade, men ingen verkar arg på mannen som cyklar runt med en unge i koppel?
Hitta den riktiga skurken och sluta vifta med högafflar mot fotografen.
Fast ni kan skriva vad ni vill när vi träffar på sånt här så vet ni inte hur ni reagerar förrens ni har varit med om det, så spelar ingen roll att ni skriver vad ni skulle göra då ni inte vet iaf det är lätt att va katig bakom skärmen…de flesta ignorerar tyvärr finns många exempel av misshandel där vi inte ingriper även om vi är många på plats.
Det nya Sverige som 87% tycker är bra. Kan inte förstå hur man rotar fram en kamera istället för att hjälpa den lilla stackars oskyldiga flickan som släpas fram på detta hemska sätt.
Ser ut som att cyklisten tappar något (sitt lås?) som han har bundit fast och flickan springer dit för att hjälpa. Ser inget midjebälte på henne. Detta borde rimligtvis fotografen noterat eller?
Håller med. Ser inget runt barnets midja.
Era rasister! Öppna era hjärtan och Inse att alla är olika! Vissa springer så med sin papa lixom!
Ge mig 5 minuter med den svinstöveln så ska jag visa vad jag tycker om honom.
”Det är en klagan utan gråt, likt den jag hört så många gånger från rädda och hungrande barn på flykt undan krig i teves nyhetssändningar. ”
Vilka nyhetssändingar avser du då ?
Min första reaktion är lika upprörd som de flesta andras.
Sen tänker jag: Tänk om flickan är som min son.
Han är autistisk och som liten stack han gärna iväg.
Ut och springa bland bilar är inte nyttigt för barn.
Men varför pappan i så fall inte GÅR med henne, utan har henne tjudrad som en hund är en annan fråga. Man ska inte vara för snabb att döma, när man inte vet hela situationen…
En fråga till ALLA som kommer med sina spydiga kommentarer..
Hur tänker ni??
Varför håller ni på??
Har ni inte något bättre för er??
Om ni inte har någonting vettigt att skriva så skriv faan ingenting då!!!
Blir riktigt förbannad på detta!!!!!
:@
Hög tid att införa lag om civilkurage…..
Ta ett foto….!!!
Ser väl för fan vem som helst att det är svarta Kalle på cykeln! Svenskar gör bara inget så jäkla dumt.
Oj vilka reaktioner man tror inte nåt är sant varken bilden eller resten , har vi inget annat för oss än att kritisera
Det är inte bara invandrare som gör sånt här.Då jag jobbade på Ica så såg jag en man med sin son han var runt 20 och har något slags handikapp ,märkte sen att sonen hade rep runt om midjan o pappan runt om sin handled som en hund.
Jag mådde så dåligt när jag såg detta varje gång dem kom och handlade , har sett dem i stan i Lund men ingen reagerar där heller!!!!
Att ta en bild och lägga ut är förvisso bra men jag håller med många andras kommentarer här. Varför i helvete gjorde du inget? Paralyserad, chockad, skitsnack. Du va fullt upptagen med en jävla telefon istället för att ingripa och kanske rädda livet på ett barn. Jag blir mörkrädd av människor feghet. Att inte ingripa i en sådan situation är fan lika brottsligt som att utföra handlingen.
Hej
Starkt gjort att fota istället för att ingripa. Riktigt starkt.
// Mattias
Känns fejkat.
Peter är tydligen journalist som utav en ren händelse råkar få se något ingen annan sett och turligt nog har en hyffsad kamera till hands, trots att han först skrev att det var en mobil, tills någon kollade mer noga på ”vattenstämpeln” på fotot.
Åtminstonde hoppas jag det är fejkat, annars är det två vuxna idioter och ett litet barn som råkar ut för ett övergrepp som denna historien handlar om.
Det lätt att sitta hemma och säga att man skulle ha gjort något när man ser en bild och får en berättelse. När vi människor ser något som inte alls passar in i vår bild av vad som är normalt reagerar alla olika.
En del blir som förstenade och andra agerar direkt på instinkt. Dom som reagerar är under 10%
Sen att ni sitter hemma och inbillar er själva att ni skulle tillhöra dom som skulle agerat är normalt, ingen vill ju erkänna att man tillhör den stora massan fegisar ens för sig själv. Men så är det, en av tio som internetkrigat och gnällt här skulle ha agerat.
Nio skulle ha gjort exakt som Peter om ens tagit en bild, alla i tråden tror däremot att dom är den där en…..
Jo jag hade iaf gjort något på riktigt istället för att ta en bild….Har gjort det förr och kommer forsätta ingripa om det behövs
CarroT : Du tillskriver andra dina egna tillkortakommande och dina egna svar och responser på denna situation.
Vänligen sluta att tala om för andra hur vi skulle reagerat.
Barn som blir misshandlade (som i detta fallet) väcker en instinkt hos det stora flertalet vuxna, som är bevisad i massor utav vetenskapliga undersökningar (Du får Googla själv, jag är inte din mamma)
Förstår du inte detta, så tycker jag synd om dig, för då är du felnavlad såsom Peter och idioten med cykel.
Fast jag tror fortfarande att detta är en fejkhistoria arrangerad utav en ”journalist”
Har du kontaktat Polisen och Soc? De kanske kan identifiera flickan eller mannen om de varit i kontakt med myndigheterna tidigare. Din bild och ditt vittnesmål är ju till stor hjälp då.
Ring polis och gör en anmälan NU! För den där stackars flickan behöver hjälp och hon behöver hjälp!
Men vafan jag hade stannat mannen, kramat flickan och ringt polisen.. anmälningsplikt om man misstänker att ett barn far illa.. Att se men inget göra är sjukt..
Istället för att ta en bild och göra sig ”känd” via sociala medier så kunde han/hon slagit 112 och stoppat mannen först och främst!
Folk är så jävla fega och lever via sina kameror och medier istället för att våga till sig mod och göra något mer direkt avhjälpande!
Vad är syftet nu med en bild som varken avslöjar ansikten eller ens bevisad sann och inte scensatt för publicitet!
Jag hade släppt kassorna, rytt ifrån och gjort något åt situationen medans ringt polisen!
Hahaha alltså för er som säger att invandrare aldrig skulle göra så.. Är ni blinda? det är förfan en invandrare på bilen inte fan är det en svenson!? Men det får man väl inte påpeka att han inte är från sverige och att han inte är vit.. Men hur ofta har ni sett en vin svenson göra nått sånt där? hur ofta gruppvåldtar vita svenskar en 12årig tjej? det är till 90% invandrare som gör sånt!
Din fega lilla råtta! Du kunde bara ställa en simpel fråga ”vad är det som händer?” eller ”vad gör ni?”
Jag menar om man ser ett barn i koppel som även gråter SÅ BEHÖVER MAN INTE TID TILL O TÄNKA utan man reagerar DIREKT. En feg liten råtta är vad du är..
Jag agerade när min ex-fru misshandlade sin son, min styvson (blott 9år gammal), tog inte upp mobilen och filmade/fotade utan försökte förmå henne att sluta slå honom. Jag polisanmälde och pratade med socialen, men inget hände annat än att JAG nu är anmäld för barnmisshandel då min exfru tvingat min styvson att säga till polisen att det var jag som slog honom. Välkommen till Sverige
Vaddå ”Välkommen till Sverige”? Är det någon bitterhet mot det svenska rättssystemet så känns det rätt löjligt. Om din exfru tvingat styvsonen att säga så, menar du då att polisen borde ha förstått det och inte utrett hennes anmälan?! Felriktad bitterhet. Och bara för att man kan råka i klammeri själv för att man agerar så måste man alltid ställa upp för de svaga, annars är man som Astrid Lindgren sa ”bara en liten plutt”.
Löjligt ? Polisen använde sig utav en tolk som bevisats ha varit jävig (en bekant till min ex-fru’s bekant, tolk även denna), polisen fattade misstankar redan vid första förhöret, men valde ändock att använda sig utav samma tolk, i tingsrätten blev domare samt åklagare tvungna att själva erkänna att tolkens ord inte gick att lita på, då han tolkade fritt och inte alls vad hon (min ex-fru) sade, och att det som tolkats under förhören med min styvson inte alls stämde. Jag har kämpat i över 1½ år nu med socialtjänst samt polis för att min styvson ska slippa fara illa, då hon fortfarande misshandlar honom och inte tar hand om honom alls. Samt att hans ”nya styvfar” är en alkoholist som kör rattfull och även denna är väldigt våldsbenägen (hon är f.ö gravid med denna man). Min styvson har vid upprepade tillfällen försökt att ropa ut på hjälp (har ett extremt sorgligt brev skrivet utav honom som jag bär med mig varje dag), han har även försökt att begå självmord. Han är 11 år gammal idag. Socialtjänst och polis har inte gjort *NÅGONTING* åt hans situation. Som sagt, välkommen till Sverige, där du uppmanas att agera, men blir utpekad som gärningsman när du väl gör det
Det som skrämmer mig mest är att DU inte gjorde ett jävla skit när du såg det mer än att ta en bildjävel…
Ska det vara så jävla svårt att agera på riktigt?
Herre gud vissa e ju bara för hemska…
Hade jag varigt där hade jag aldrig dragit mig för att göra ett å annat mot den idioten för flickans skull…
Fin fega jävel….Fy fan vad jag skäms för att vara människa ibland när såna som du bara står som en jävla lyktstolpe och inte ingriper och hjälper flickan….
Är du totalt tappad bakom en vagn som liten?
Ska det vara så jävla svårt att se till så idioten få en kukspark eller trycka upp idiotfan mot väggen och sätta fanskapet på plats?
Nej istället tar du bara en jävla biljävel…
Fy fan….
Jag önskar jag hade varigt där istället för dig för då jävlar hade det hänt grejer…Tösen hade jag tagit hand om och sett till så hon kommit i goda händer och den där karln hade garanterat ångrat sitt möte med mig
Jag hoppas och tror att Peter har fått till uppgift av tidningen han jobbar åt att lägga upp bilden och skriva en rad som verkligen provocerar.
För att se reaktioner från alla människor som orkar engagera sig.
Om det inte är fallet så kan jag bara beklaga Peters ”reaktion” att bara fota.
I den situationen hade jag själv agerat som mamma och knuffat gubben av cykeln och piskat skiten ur honom innan han fattat vad som hände.
Invandrare eller inte spelar ingen roll. Ett sånt beteende ska aldrig någonsin accepteras på gatorna i ett land som slåss för barns rättigheter.
Hoppas som sagt att bilden är ett montage och att Peter jobbade/jobbar med att få reaktioner att senare skriva om.
Vem är mest hemsk du eller Pappan. Att försvara ditt agerande är otroligt patetiskt.
Hoppas du någon gång förstår ditt pinsamma passiva agerande. Det jag möjligen kan förlåta dig är om du inte har barn.
Jag som far känner ett sådant lidande för denna tjej där jag får en faderskänska för henne därmed skulle jag agera innan JAg tar ett sk moment foto
Väx upp
Men varför stoppade du dem inte? Man bara måste visa civilkurage i sådana lägen!!
Du som tog bilden är i mina ögon lika skyldig som den vuxne som cyklade. Hur kan man inte ingripa när man ser ett barn eller vem som helst fara illa?
Är man rädd för att skämma ut sig? Då är de väl bättre det, tänk om detta inte var en lek utan misshandel? Du har du gett samtycke.
Blir ledsen att det finns människor som inte bryr sig mer om sina medmänniskor än så.
Polisanmäl skriv inte på nätet..usch!
FEJK, barnet har inget midjeband, ser ut som du fiskar bara läsare som alla andra pissjournalister som ljuger ihop en historia om ett ”ljugfoto”. Så kan det va, när journalismen där ut numera för NI LJUGER om allt.
Det är för mycket som är fel med den här historien, ditt agerande saknat helt logik och de förklaringar du lämnar om att din journalistinstinkt slår till varpå du ”säkrar nyheten” samtidigt som du som
Försökt skriva ett längre inlägg men sidan buggar sig innan man blir klar.
Så kortfattat, Peter vill provocera fram reaktioner, det är ganska tydligt och hans ologiska ”ingripande” bekräftar och spär på detta.
Länk till peters hemsida? http://peterdahlgren.com/
”My research interest mainly concerns media effects and persuasion”
Tack för länken.
Det förklarar historien.
Hej Peter,
har du nu fått tillräckligt underlag för din forskning kring media effekt och övertyga? Dela med resultatet av din forskning i samma blogg.
Fejk
Men chilla era tomtar… Det är bara hittepå!
Bra att du tog bild på händelsen och sen försökte springa ikapp för att kunna agera. Synd att många inte läste hela din text. Själv vet jag inte vad jag hade gjort.. hejdat dem och frågat om vägbeskrivning för att finta till mig en konversation angående mannens sätt att ’motionera’ barnet på? Jag har ingen aning.. men bildbevis är guld värda vid utredningar.
En sån fitta rent ut sagt!
Och då syftar jag inte på mannen på cykeln. Utan på dig din fega jävel som inte öppnar käften och sa ifrån när du såg detta! Grattis Peter! Du bevittnade en flicka behandlas som en hund och publicerade det på nätet så att DU skulle få någon slags empati på den stackars flickans bekostnad. Grattis till din stund i rampljuset.
Jag förstår verkligen inte hur man kan kalla sig seriös journalist eller vad för sorts medmänniska man är NÄR man inte reagerar fysiskt med ett rop/skrik/stoppande på en sådan här situation. Men fota och blogga om det funkar. Herregud. Civilkurage = 0 och du är medskyldig till barnets lidande pga detta. Står man o ser på men inte agerar då är man medskyldig.
URSÄKTA men varför ingrep du inte!!!!!!?????? Stackars flickan ville nog att du skulle sagt till. Tänk om det var ett kinappat barn. Fy fan alltså. Mitt moderhjärta skräms av ditt ointresse för ett barns liv.
Men… Är det verkligen så få som har förmågan att läsa, värdera och tänka till INNAN ni försöker överträffa varandra i användandet av förolämpningar?! Man blir ju bekymrad över mänskligheten när förmågan till analys och rationellt tänkande är så försvinnande låg. Det kanske är sant och det är ett nytt mode att motionera barn från cykel, men kan det vara så att detta bara är fejk?….. Hm… Nej strunta i att tänka själv och följ drevet istället, det är ju så mycket enklare..
Nu är det ju inte Peter som har begått denna vidriga handling. Tyvärr kommer fokus ifrån själva händelsen alltför ofta och det bidrar ju aldrig till bra diskussioner utan bara hat mot andra/varandra. Tycker det är sjukt tråkigt. Händelsen i sig är ju så förfärlig, men om man måste diskutera Peters agerande kan man väl göra det i en fin ton och inte vara så hatisk. Tror tyvärr att ni som är så pass agressiva i Er ton inte mår så bra själva egentligen. Men jag kan ha fel såklart. Mindre hat!
Du påstår att du kommer på Hälsobrunnsgatan. Vilken gata är bilden tagen på ? Vilken gata kan man se på bilden som är en korsning längre fram ? mig vetande så är bilden inte rätt om du påstår att du är på Hälsobrunnsgatan ?
Välkommen till nya Sverige. Vi har andra kulturer än våran egen nu. Bara att acceptera att det är så här våra politiker vill ha det. Viva la Svetzia
Peter…. lyssna inte på skitsnacket om att du skulle vara en fegis!!!!
Jag hamnade i en nästan lika underlig situation själv för något år sedan, snart. Jag såg en pappa hålla sin kanske 8 åriga dotter i ett stramt strypgrepp, hårt tryckt upp mot en bils bakdörr. När jag svingade in på parkeringen, med min 4 åriga dotter i bilen och såg det här, var min första tanke, jaha där står han och kväver sin dotter. Sen så släppte jag tanken helt, eftersom jag skulle parkera. Sekunden senare däremot… MEN VAD I HELV….
Jag hade hört honom skrika -nu står du stilla där, rör dig fan inte ur fläcken! För att den lämna flickan som i kylan endast var iklädd en t-shirt, medan han själv gick in på en sportaffär.
Efter att ha pratat med flickan, sagt att pappa inte hade menat det där, och att han snart skulle komma tillbaks etc. gick jag in på sportaffären själv. Problemet var att jag hade dottern med mig. Medan hon tittade på rosa saker, sökte jag upp idioten, en ganska så stor kille runt 35. När han såg mig komma, fattade han vad det gällde, och lade till ett äckligt flin.
Nu är jag ingen liten kille, tvärt emot. Och vid det här laget var jag så arg så att jag knappt kunde prata…. fick lägga all fokus på att inte släpa ut svinet och vara ohygglig mot honom.
Jag återfick talförmågan, sa ungefär vad jag tyckte, medan han lyssnade, övertygad om att han snart skulle bli seriöst skadat.
Då kommer min 4 åriga dotter med 17 olika rosa produkter i famnen, stannar till och analyserar lugnt situationen.
Jag gjorde givet mitt bästa för att dölja min vrede och avsky, och frågade om hon hade hittat något spännande. Hon lyssnade inte på det, utan frågade i stället, du pappa… vad ska du göra med honom? Inget alls, givetvis, svarade jag, skamset. Men alltså…. du ser ganska arg ut, och han ser väldigt rädd ut.
Jag började skämmas som en hund, och insåg att jag var tvungen att avsluta allt på något sätt, och det var då först jag kom på att jag kunde ta en bild.
Jag fick fram telefonen, riktade mot honom och sa åt kräket att le. Tyvärr, hade jag någon idiotisk fördröjning aktiverat, så kortet blev bara skit, men mannen försvann i alla fall som ett skott ut genom dörrarna.
Jag önskar jag i stället hade gjort som dig, Peter…. fokuserat på att få ett bra kort, för när jag kontaktade Soc, hade jag absolut inget at komma med….
Alla är inte som jag heller, tack och lov. Uppväxt som ADD unge på en tid då ADD inte fanns, i en miljö där slagsmål var en sport, och som senare i livet har tränat boxning i många år, och alltid hängt i gymmen.
Du gjorde helt rätt! Jag är faktisk imponerat över det faktum att du i denna totalt absurda situationen, ändå hade sinnesnärvaro nog att få en bra bild av fanskapet.
Arne Hemming.
Intressant! Tror Peter får mycket kött till sin kandidatur 😛
Medger att jag gick på det hela jag med till att börja med …
Är det verkligen ingen mer ingen mer än jag som ser att denna bild inte föreställer en flicka bunden med en lina till en cykel?
Mannen på cykel har tappat något, som han haft fäst på sin pakethållare. Jag tycker det syns rätt klart.
Vad jag undrar är vem denna PD egentligen är? Känns jättemärkligt att lägga upp något sånt här på en anonym blogg…
Samma pedagogik här angående simning: https://www.youtube.com/watch?v=s0P88_Mc3RM
Vad var ämnet och frågan?
Ska vi blanda in allt annat? Religioner? Politik?
Är det inte Flickan på bilden som har ett helv. rent ut sagt?
Och OM jag varit skulle varit mer ”aktiv” för gå till botten med detta, Så hade jag ju gått vidare med detta…
Istället för ”post comment”?
Men blir förundrad över 2014? 🙂
Riktigt jävla lågt att inte göra något! Försöker du nu bli känd på bilden du tog eller? Man mår fan dåligt av att veta i vilken kall värld man lever.
AGERA istället för att fotografera och skriva inlägg på internet !
precis Kaj 😉
Jag fattar inte varför folk skriver och säger att han är dum eller feg som ”bara” tog en bild. Jag VET att de flesta av er andra skuklle ha gjort samma sak. Det är så himla lätt att säga att ska göra och säga saker. Men att faktiskt göra det är en himla skillnad. Vi kan alla önska att vi vågade vara de där hjältarna som faktiskt vågar och som liksom hinner agera på en gång. men det flesta människor gör inte så. Synd, men sant. Om alla alltid reagerade och sa stopp när vi såg och hörde saker som var fel, då skulle vi leva i en bättre värld. Att ta ett kort, och visa upp och ringa polisen är mycket bättre än vad de flesta skulle ha gjort.
Utöver det så undrar jag om det är mannens dotter eller ett kidnappat barn… 🙁 Hoppas någon lyckas reda ut detta.
Fejk-bild. SD-kupp…
SD kupp haha vilken jävla kass fantasi du har! ! Känner svenskar med mörkare hår än dessa 2 personer.
SD kupp haha vilken jävla kass fantasi du har! ! Känner svenskar med mörkare hår än dessa 2 personer.
Ungen är ju fet och behöver rastas..
Vad är konstigt med det?
Pappan är rädd om hennes hälsa, det borde fler föräldrar vara!
Elakt att döma Peter rakt av. Förnekelse är stark och det är helt klart att Peter ångrar att han inte gjorde något. Han försökte ju intala sig att inget var fel, och genom att göra det begick han ett stort misstag som han kommer må dåligt över i hela sitt liv. Tänk på det när ni skriver.
Action speaks louder than words. Jag är också journalist – något Peter använde som förklaring varför han fotograferat istället för att ingripa – men jag tycker det är helt oacceptabelt att inte ifrågasätta/fråga/agera när något inte står rätt till. Det ingår i uppdraget. Medmännisskor som bryr sog är en bristvara. Folk som ursäktar sin feghet och gömmer sig bakom titlar, finns i överflöd
– vilket negativt kommentarspår detta är.
Jag hade också fryst till, till en början. Jag hoppas sedan att jag hade sagt något, stoppat mannen eller liknande. Men då jag inte var i situationen kan jag inte svara exakt på hur jag skulle vågat agera som ung tjej mot denna man. Men antagligen hade jag ropat till, uppmärksammat det och kanske ropat dit andra. För som händelseförloppet beskrivs verkar denna flicka fara riktigt illa. Vem vet hur flickan har det bakom stängda dörrar då detta sågs offentligt.
Men alla agerar olika. Jag hoppas att de flesta skulle vågat stoppa denna cyklande man, men tror dessvärre att väldigt många bara hade gått förbi. Hur många andra måste inte den här mannen med flickan ha cyklat förbi innan detta foto togs? Nu valdes det att ta en bild, lägga upp den och göra en notering om vad just denna person (som antagligen var en i mängden) hade bevittnat. Själv anser jag att vi inte bör kalla honom för äckel och övriga glåpord med tillhörande meningar för det. Det är väl det som bland annat kallas/hör till nät-hat?
Han önskar nog själv att han hade vågat agera. //JE
Det är skrämmande hur folk reagerar. Jag kan tänka mig att det var fler som sett detta men som valde att inte bry sig. Nu kom det upp, tack vare att du våga visa det.
Det är så lätt att kritisera och tycka att man själv minsann skulle ha reagerat. Vad hade hänt om du ropat stopp? Mannen kanske hade cyklat iväg fort som ögat och då hade barnet säkert ramlat och blivit släpad efter cykeln. Bra att du tog bilden!
Min spontana tanke är att med tanke på hur mycket ”civilkurage” filmer det cirkulerar överallt nu så är (förhoppningsvis) även denna situation en sådan. Vad jag menar är att händelsen är planerad och genomförs (med samtycke av alla inblandade parter) för att se OM någon reagerar/agerar och i så fall hur. Jag hoppas i alla fall att det är så….
Så du bevittnar barnmisshandel på öppen gata, såklart chockerande och hemskt att se, lätt att man blir paralyserad och handlingsförlamad när man ser något sådant, inget konstigt med det.
MEN! Du är ändå kapabel till att ta en bild men inte ingripa? Du är en usel person och en människa jag aldrig skulle lita på om du fanns i min närhet, fy vad hemskt att en människa kan se det här och det enda dom gör är att ta ett j***a kort! Blir äcklad av pappan på bilden och lika mycket äcklad av dig Peter, skäms på dig.
Men den dagen du eventuellt ligger på marken med 3 personer stampandes på ditt huvud så hoppas jag ändå att en bättre människa än dig själv går fram och stoppar det.
Och nej, vad du än säger så kommer det jag skrivit vara sant, inga ursäkter tack.
I so dislike that here in Sweden everyone minds always and ONLY his-her business and how is that called civilised society i will never get…a society is a gathering of people..together, minding what others do and feel. Here everyone is just an observant of …life like filmmakes do the documentaries. I so dislike this!
Att folk inte har bättre för sig än att anklaga o trycka ner Peter. Gjort är gjort och han sitter säkert med världens ångest över att han inte sa stop! Men han hann ta ett foto och det är alltid nått.
säg stopp nästa gång när du ser de igen
FEGHET, FLATHET,YNKLIGT OCH DOM SKULLE GJORT SÅ OCH SÅ OM DOM SETT DET,MKT SNACK!! DET GÅR JU BRA ATT BERÄTTA OCH SNACKA OM HUR MAN TAGIT ITU MED HELA PRYLEN OM MAN SJÄLV SETT DET….TUFFA JÄVLAR MED TANKE PÅ ATT DOM INTE ENS PALLAR SKRIVA UNDER MED ANNAT ÄN ANONYM,SNACKA OM ATT VARA FEGA!!! WAHAHA SKRATTRETANDE,SÄGA HUR ANDRA SKULLE GJORT INKL DOM SJÄLVA….ANONYMT!!!
Såja Dennis, du behöver inte skrika
vad sjukt om det hade varit på riktigt
Arrangerad bild gör att locka till sig likes på fb
Ja du har fått mycket skit och jag undrar när människor ska börja bry sig om varandra. Plocka fram sitt mod , be andra om hjälp så vi kan göra något aktivt. Att fota är att vara passiv. Lägg undan denna förbannelse som vi tror är lösningen på allt. Det är din egen handling med hjälp av andra som gäller.
Jag undrar hur många andra här som skulle våga ingripa mot mannen? Tror att merparten är för fega för att ingripa och att man som Peter blir väldigt överrumplad när man ser något så märkligt som en liten flicka i koppel. Är det inte rätt lätt att stå på samma plats och se om det upprepar sig? Människor är vanemänniskor Vågar du inte själv, Peter finns det säkert en och annan här som skulle ställa upp för att hjälpa den lilla flickan. 🙂
När jag läser detta har jag svårt att tro att det är sant, för vem skulle på fullaste allvar bevittna detta och inte ringa polisen? Att man inte ingriper är fullt förståeligt, men att en vettig person ser detta och inte kontaktar polisen är för mig en gåta.
Du är tamefan den mest patetiska mänska jag skådat på länge. Ta ett kort går bra, men inte göra något. Sen lägger du ut på nätet hur jävla patetisk du är…. skäms du inte?
Dumma människor finns överallt oavsett vart de kommer ifrån även en svensk!
Oj vad många bitska kommentarer det haglar.
Den mänskliga hjärnan är förunderlig. Ser man saker, som någon skrev, som man inte riktigt kan förstå eller ta till sig för att det är så fel så reagerar man långsamt. En del reagerar snabbare än andra, absolut, en del reagerar med att göra något som är en vanesak för dem, som tex att fotografera. Den hårda blicken som Peter talar om kan likväl vara känslan som mannen sände ut, (alla sänder ut energier, alla tar emot energier, men inte alla kan tolka dem rätt) eller något Peters hjärna satte ihop eftersom det är svårt att koppla ihop en liten flicka som jämrande tvingas springa efter en cykel med vänlighet.
Jag tänker också att han åtminstone andra gången de kom emot honom så borde han ha reagerat på ett annat vis, men nu gjorde han inte det. Då gjorde han det näst bästa, halade fram kameran för att ha bevis. Med dagens kameror kan man zooma väldigt bra, så Peter kanske inte hade en chans att springa i kapp heller när hans hjärna väl kom så långt.
Väldigt många som har en annan kultur har en helt annan syn på de som har någon form av handikapp. Jag ha jobbat med barn som är multihandikappade, många med annan kultur i botten och föräldrarna är utan undantag oerhört tacksamma och glada för hur vi behandlar barnen. Utan undantag har de alla berättat om hur synen på de med handikapp är i deras hemländer och ofta även här i Sverige bland de som inte är uppväxta här.
Det är ingen ursäkt, men en förklaring till att detta kunde ha skett. Det KAN lika gärna handla om en elak jävel som av någon anledning straffar barnet på det här sättet. Men det kan också vara så att han faktiskt inte fattar bättre. Att han inte begriper att även de med handikapp har känslor och ett eget värde. Att personen inte begriper när flickan kvider, ja det är också för mig obegripligt, men är han övertygad om att flickan inte har känslor, tankar osv men behöver motion så kanske han ansåg att detta var ett bra sätt, barnet fattar ju ändå inget. Flickan kanske alltid gör ljud ifrån sig med kvidanden och är det då en person som själv är lite efter (för det anser jag minst att man måste vara för att agera på det sätt som mannen agerat) och inte har någon väl utvecklad empati, ja då kan det bli så här.
Som sagt, ingen ursäkt, det ska inte få förekomma och ser man sånt här skit så ska det stoppas med ALLA medel. Det är för sent för Peter att agera fysiskt, men ser han det igen är det min förhoppning att han genast ser och känner igen det han ser och agerar därefter. Alla som nu har sett den här bilden gör förhoppningsvis det också, nu när insikten om att något så här fasansfullt faktiskt kan ske.
Synd om flickan!
Sjuka människor finns överallt oavsett vart de kommer ifrån. Det finns inte ett land eller ursprung som har inga felfria människor. Tyvärr och även en 100% svenskt!
Jag skulle ha slitit av lakritstomten från cykeln, kopplat honom själv på cykeln och sedan cyklat fort som fan till polisen!
Jag skulle slita den äckliga lakritstomten från cykeln, bankat skiten ur honom sedan kopplat honom själv på cykeln och cyklat med äcklet springandes i kopplet till polisen!
Sök fakta innan ni dömer, vem skrev denna artikel o varför?! Sant eller bara provokativt?
Vafaan. Fegis!! det är det jag kan säga. Det är väl bara att ställa sig framför cykeln o börja gapa o skrika åt skithögen., om du nu var rädd. Andra skulle säkert komma o hjälpa till. Själv skulle jag knocka honom och binda fast honom med kopplet till polisen kommer.
Vad hände med civilkurage? Tycker det är trist att vi idag inte vågar uttrycka oss när vi ser att ngt så fel händer. Om du fruktade för ditt liv pga mannen så tycker jag åtminstonde du kunde ringt polisen.
Vill inte döma men tycker att det är under all kritik att inte AGERA när något sådant här händer!
Ingen som tänker på att tösen kan vara full av olika diagnoser o vara riktigt rastlös o att föräldrarna kanske provat allt utan resultat ?? Har själv ett barn som har diagnoser o är JÄVLIGT rastlös etc
…och skulle du komma på tanken att binda fast ditt barn i cykeln och cykla iväg?
Hoppas inte ! Om – då kanske du borde få en diganos också !
Härligt att se hur en bild av något som uppenbarligen är fel kan skeva ur totalt när den träffar allmänhetens breda skara! Ni kan väl i allafall försöka hålla er till ämnet.
Camilla ali … Det var du och inte han som drog ”rasistkortet”. Han tog en bild som du tolkade. Ingen nämnde det innan dig. Om någon är fördomsfull är det du.
Polisen och soc kan inte göra någonting innan personen är identifierad. Det går inte att leta efter en person i stockholms län genom att knacka dörr med en suddig bild i handen. Man måste stoppa mannen och ringa polisen så att man har ett säkert id. Man kan också följa efter mannen om man inte vågar stoppa honom själv. Under tiden ringer man 112.
Har du gått till en polisstation och lämnat in bilden och gjort en polisanmälan?
Alla ni andra superhjältar som är snabba att kommentera från sofflocket, gå ut på valfri fre/lör. Det finns massor med människor att rädda från misshandel och stölder mm. Annars betyder era komentarer och äckel mindre än vatten. För mig är ni dom tjocka gubbarna som sitter framför tv:n på skid VM och skriker att någon annan ska åka snabbare.
å vad gjorde du, varför itne stoppat honom
Det är inte konstigt att det är som det är här i världen när alla bråkar på varandra på det här sättet! Syftet med det här är ju bara att försöka göra nåt bra. Alla reagerar olika på en chockartad situation! Alla ni som skriker ut er ilska på Peter. NI borde skämmas! Sätta er på era höga hästar och tro att ni är så mycket bättre! INGEN vet hur man reagerar innan men man vill och hoppas att man är den som ingriper! Han reagerade ju efter en stund och sprang efter! Sen gjorde han det näst bästa och det va det här vilket jag inte tror alla hade bemödat sig om! Att blanda in rasism för att det uppenbarligen inte va en svensk på cykeln är bara såå lågt!! Det här har inget med det att göra! Om det va en svensk pappa som gjorde samma sak och det va en invandrare som tog bilden och la upp. Hade han kallats rasist då? Skulle inte tro det…
Fokusera på ämnet istället för att mobbas!
men jag fattar heller inte. Du hinner reagera på att något är fel. Du hinner ta upp telefonen och ta kort och de passerar två gånger och du hinner inte skrika stop eller agera. Jag hoppas ändå att du polisanmält
Hej allesamman!
Kära Svenska folket. Ni måste inse att Civilkurage är inte ett alternativ längre i vårat samhälle.
Vi som vanligtvis agerar avstår från det eftersom det handlar om egen säkerhet numera.
Brottslingarna backar inte för något längre och vapen florerar fritt i Sverige.
Man väljer sin egna säkerhet i första hand. Så är det med det.
Detta är bara sanningen jag berättar. Ta hand om er nu och visa kärlek öppet och kramas mycket.
Då kanske vi lyckas att sprida den kärleken och respekten som behövs implementeras i samhället igen!
Det är min största önskan att vi får ett kärleksfullt och respektfullt Sverige igen som det var en gång i tiden.
Peace Love and Understanding – It’s the only way to
Men varför gjorde du ingenting???? 🙁
Till viss del kan jag väl hålla med om att mab kanske kunnat gjort nå mer än fota. Men alla reagerar olika i sådanna situationer.
Men det blev ett foto och en anmälan till polisen.
Då är det väl ändå dax att kritisera polisen som inte ens vela ta upp ärendet, eller????
Fyfan vad arg jag blir. Så jävla fegt av dig, hur i helvete kan du bara stå och kolla på?
Men herregud… hur kan man bara titta på ???? jag hade ryckt tag i mannen och skällt ut honom efter noter… och ringt polisen så klart.. och jag är en kvinna… det här är ju misshandel för helvete !!! nej det här måste vara ett skämt för sånt kan inte hända utan att folk ingriper
Detta är ett skämt såklart. Annars hade man agerat. Så är det bara. Man agerar, hur lever man annars med sig djälv. Så självklart är detta inte på riktigt och kan tyvärr inte tas på allvar.
Du Peter! Polisen kanske inte kan göra något, men ta ditt foto till socialtjänsten i ditt distrikt /din ort. De har en skyldighet att kolla upp anmälningar. Nån måste väl känna igen barnet eller den vuxne?
Du såg hans ögon genom hans solbrillor på något vis?! Är du Stålmannen?
Jag funderar mest på vad Peter gjorde efter att han hade tagit kortet och stoppat ner sin kamera. Han borde ha hunnit sprungit eller gått snabbt för att se var de tog i vägen, vilken trappuppgång de försvann i, vilken port som gubbens cykel blev parkerad.
På Google Maps och i Street View så ser det ut som att de håller på och bygger där, men det verkar vara korsningen Olivecronas väg, Torsgränd och Hälsobrunnsgatan som man ser rakt fram på kortet. Lite osäker.
Troligtvis så finns det grannar (och polis) som snart kommer se de här två ute igen. Och gubbens cykel är nog inte så svårt att hitta i kvarteren.
Det kan ju hända att de svängde ner in på Eastmansvägen.
Antingen bor de väldigt nära, eller så har de cyklat/sprungit en längre sträcka så och då har i så fall många människor sett dem.
Härlig berättelse Peter Mangs. Berättelsen kunde ge dig ett pris faktiskt om du nu hade lagt ned några minuter extra på hur du skulle lura personerna som avslöjar dig.
Först, hur ser du han i ögonen, glömde du bort att han bar på mörka solglasögon?
Andra, lilla tjejen får springa snabbt för att inte ramla omkull för att hinna med i den snabba hastigheten, linan är ju för helvete inte spänd!
Vi återgår till första frågan, hur kom du i kontakt med hans svarta mörka ögon, vred han på huvudet 180° eller sprang snabbt fram för att se han i ögonen?
Hmmm, efter att läst kommentarer om hur feg Peter är som inte gjorde nått, och att det skapar rabalder om invandringen. Kort kan man säga att detta gör att andra skiter i det för vem vill få massa problem, anklagelse om rasism och dylikt. Jag tror att alla vettiga människor vill göra nått mot sådan behandling som denna flickan får, men ingen vågar, vad hade hänt nu om Peter gått fram och skällt ut mannen på bilden? Kanske hade situationen blivit värre för flickan, Peter hade blivit anmäld av någon anledning, detta gör att de flesta inte ens orka bry sig. Bra samhälle vi bygger upp, motsättningarna blir bara värre och värre, Gillar inte rasister gillar inte antirasister samma skit i mina ögon, det enda ni skapar är mer oförståelse och motsättningar. Mannen på cykel borde bli polisanmäld så att de får upp ögonen för den behandling denna stackars flicka får. sedan är det skit samma om mannen kommer från utlandet eller inte, för ingen får behandla människor så.
Bra civilkurage att ta en bild istället för att ingripa. Din nöt, du hade både en och två chanser på dig att ingripa men gjorde ingen nytta överhuvudtaget. Du frös till säger en del, det är för såna som dig ordet ”Hen” har skapats. Hur fan skulle du klara ett överfall eller någon form av katastrof. Alla dina instinkter är helt borta tydligen. Du kommer troligen bara stå rädd och paralyserad.
Pinsam
Bra försök till att skapa ett mediadrev om något påhittat som rör upp folks känslor men nästa gång får du anlita en riktig Photoshopspecialist när du gör bildmontaget… som tänker på att korrigera skuggorna rätt. 😉
Hej Peter,
har du nu fått tillräckligt underlag för din forskning kring media effekt och övertyga? Dela med resultatet av din forskning i samma blogg.
”My research interest mainly concerns media effects and persuasion.”
Snälla Ni !!! Detta kan visst va sant , för i utlandet har jag flera gånger sätt liknande :((( Dom äger kvinnor där :((( Flickan kan mycke väl va en sexslav som killen har köpt , så nästa gång ni ser nå sånthär ring 112 !!! Så kanske polisen kan nysta upp nån trafficking å sexliga :))) För som ni säkert har hört så kan man köpa en sexslav för endast 20 000 kr i göteborg :((( En hård mörk blick kan fömedlas genom ansiktsuttryck å linan kanske va slak för att dom nyss börjat cykla igen !!! Så oavsett om detta är sant eller ej , så förekommer det :((( Så ring polisen så får dom utreda om det är sant eller ej , för sånnadär SKA inte få gå lös på våra gator !!! :(((
Peter C,
varför ringer du inte polisen själv?
Ok! Alla har rätt, men ibland kanske man inte vågar riktigt göra ngt hjärnan tror inte det är sant. Jag har också gripit in i situationer när andra blivit handlingsförlamade, men tappa inte fokus den här flickan behöver hjälp och om man verkligen vill göra ngt för henne håll ögonen öppna ta reda på följ efter och ring Rädda Barnen : 08-698 90 00 // Madde
”sobi” vem är vi, vilka talar du för? Vilka tror sig ha rätten att döma, kasta den fösta stenen? Kritisera är lätt och gärna då med elakheter och svordomar, för så skulle rättfärdiga JAG reagera. Bilden är ett bevis och ansiktet syns på plågoanden och den är så absurd att jag tvivlar på att polisen skulle göra något annat än att lägga ner det. Nu måste de reagera och fler borde istället puffa på polisen att göra något snabbt, kräva en riktig insats, inte värka ur sig präktiga kommentarer om det som de inte kan ha en aning om. För vem vet i förväg hur just du skulle reagera? Det är väl mest hur du skulle önska att du reagerat, men inte mer!
När något händer dyket plötsligt rättfärdigheten upp som svampar ur jorden och vet en massa som de skulle gjort, för att framhålla sig själva som det ideal de tror sig vara, perfekta i alla situationer. Beklämmande minst sagt, slut upp bakom fotografen, ta bilden i handen, leta efter cykeln och mannen, gör något åt det hela istället! Min ursäkt är att jag bor långt bort och är utan förmåga att röra mig fritt, åker permobil men skulle kunna ta den med mig och åka upp och göra det som ni inte ids göra! Om jag hade råd med tåget och frakt av permobilen, resten, med bostad o mat är sekundärt och skulle säkert orda sig!
Applåder till ditt poetiska skrivande..
”Solen värmer där jag promenerar på den nästan tomma trottoaren med en matkasse i var hand. Jag går på Hälsobrunnsgatan, en liten gatstump vid Sabbatsbergs sjukhus. En bit framför mig gör gatan en krök. Det är där, bakom en husknut, som mannen och flickan dyker upp.”
Skriv en bok istället så slipper du gå ut och konfronteras med saker du inte kan hantera.
Jag har bara en fråga.. Vad gjorde du först.. knåpade ihop ditt poetiska förskönande inlägg eller ringde polisen?
Du förstår att även om du inte gjorde något på plats så kunde du ha ringt polisen direkt och visat bilden så de kunde patrullerat och så kanske du hade kunnat skydda flickan iaf.. Men uppmärksamheten du får av det här lindrar säkert ditt ”dåliga samvete”
Lycka till i med boken!
Alla reagerar så olika i situationer där en annan människa är i nöd. Jag va på Junibacken i somras med min dotter, hon va inne och lekte i ett av dom små husen som finns där, det va mkt folk runt 80-100. En kvinna skriker mkt på sin dotter men det lugnar sig men magkänslan säger att ja måste hålla koll på henne, skrivandet börjar nu på sonen ca 7-8 år, jag står ca 15 meter ifrån och vill påpeka att det står mycket folk runt dessa två som bara rittar bort. Helt plötslig ger kvinnan, domen en ordentlig örfil över ansiktet så han flyger lite åt sidan, jag springer dit och säger stop då får inte slå ditt barn stopp!!! Mm. Inte en enda person gjorde nåt inte dom som stog närmast och glodde. Efter kom 3 kvinnor oberoende av varann och berömde mitt mod! Vaddå mod? E väl förihelvete en självklarhet!!!!!! Tycker iallafall att nån kunde anslutit sig till mig då ja sprang fram just som en markering för mamman men framförallt för den stackars pojken som på en dag som ska vara kul på Junibacken slutar i förnedring från mamman, men även från alla jävla människor som bara tittade på, vad säger de pojken? Jo att det är ok att bli slagen. Glad att jag var där den dagen. Läskigt att tänka men hade han fått hjälp av nån annan annars? Eller denna rmeviga kollektiva tystnad?
Tycker Peter gjorde fel men han är bara en i mängden, bra att du ändå hann ta kort, nästa gång gå fram. Om det nu visar sig att det va en absurd lek, så är ju ingen skada skedd vilket det nu kan vara.
Du kom dig inte för att hjälpa flickan… Men du kom sig för att ta en bild?! Hur tänkte du?
Påstår att bilden är tagen med mobilkameran…
Exifdatan säger Canon Powershot S95.
100% fake.
Lång tråd blev det av detta, jag reagerar på två saker utöver det hemska med misshandeln av flickan, som man naturligtvis måste göra allt som går för att få stopp på. Dels att folk är så dåliga på att diskutera utan att fara ut mot varandra med både ”namecalling” och svordomar och dels att fokus är flyttat helt från händelsen till vad iakttagaren gjorde eller inte gjorde. Hur är det viktigt nu? Lämna bilden både till polisen och till socialtjänsten där bilden togs och försök komma vidare den vägen för att rädda flickan från brutal behandling.
Det är mycket lätt att sitta vid tangentbordet och skriva att -”jag hade gjort si och jag hade gjort så”, men det kan man inte veta utan att ha varit med om det själv. Jag hoppas förstås att jag hade varit snabb nog att skicka en pinne i hjulet på mannens cykel, men jag är handikappad, så jag vet inte om det är så sannolikt att jag kunnat göra något för att förhindra mannens framfart. Jag hade också ringt polisen direkt, men det hade sannolikt inte heller hjälpt flickan där och då.
Det viktigaste beviset – bilden, hade jag dock inte kunnat visa upp för jag har inte någon kamera på mig när jag ska handla mat. Därför säger jag att Peter som tagit den här bilden och berättat om den hemska händelsen, gjorde bättre ifrån sig än vad jag antagligen hade kunnat.
Haha, detta eviga tjat om att hans ord skulle beskylla invandrare är ju helt absurt.
Fakta är fakta & jag har då fan inte sett en svensk gå i koppel.
Sen givetvis kan man tycka att personen i fråga borde gjort något mer åt saken än att bara ta ett kort, chocken från att syna något sådant skulle nog göra vem som helst paff.
Visst fan är det helt och hållet ett sjukt beteende, men att beskylla Peter som ändå publicerade detta är helt fel.
Tvivlar på att Peter var den enda personen detta stackars barn fick springa förbi i koppel.
Så en vädjan ifrån en liten kille som jag är att hjälps åt att samarbeta för att få stopp på sådant här istället för att kriga mot varandra.
Ha det fint allihop.
Det är väl FÖR SJUTTON bara att ta upp kameran och sätta den i video läge och skrika stopp och gå fram/närma dig denna mannen så har du allt på film sen!!! Skäms på dig!!!
Hej, jag måste veta..
Varför ringer du inte polisen?
Varför ingriper du inte?
Eller åtminstone frågar vad den handlar om?
Som en god medborgare borde man faktiskt gåra något av detta.
Jag såg också detta idag, på samma ställe som du. Denna gång sprang även en pojke, något år äldre än flickan, efter cykeln. Utan lina. Flickan hade linan i handen och den var knuten i pakethållaren på cykeln som den vuxne mannen cyklade på. Den vuxne mannen cyklade även denna gång på trottoaren och vände och cyklade tillbaka samma väg med barnen springande efter. Inget av barnen grät, så kanske var de inte ledsna eller tyckte att det var obehagligt på något sätt. Det är mycket svårt att avgöra det. Tidpunkten var strax efter 10 på förmiddagen idag söndag 5/10. Jag vill posta detta eftersom jag vill bekräfta att det som du såg verkligen har hänt, eftersom jag sett att vissa inte verkar tro på det.
Jag såg också detta idag, på samma ställe som du. Denna gång sprang även en pojke, något år äldre än flickan, efter cykeln. Utan lina. Flickan hade linan i handen och den var knuten i pakethållaren på cykeln som den vuxne mannen cyklade på. Den vuxne mannen cyklade även denna gång på trottoaren och vände och cyklade tillbaka samma väg med barnen springande efter. Inget av barnen grät, så kanske var de inte ledsna eller tyckte att det var obehagligt på något sätt. Det är mycket svårt att avgöra det. Tidpunkten var strax efter 10 på förmiddagen idag söndag 5/10. Jag vill posta detta eftersom jag vill bekräfta att det som du såg verkligen har hänt, eftersom jag sett att vissa inte verkar tro på det.
Ja otroligt hemsk historia, men det som är hemskare att istället för att en människa som bevittnar något så sjukt tar kort för att sedan blogga om det istället för att ja varför inte ta upp mobilen för att ringa polisen eller om inte annat vara en medmänniska och stoppa det som pågår?
Jag har slutat bry mig. Det är som synes inte ett svenskt problem. Om du är svensk och har att göra med utlänningar och råkar illa ut eller blir chockad, är det ditt problem.
Hur ser du mannens mörka hårda blick bakom hans solglasögon?
Nice try.
Alla dessa idioter som försvarar Peters icke agerande, det är inte försvarbart och Peter bör skämmas.
Ni som försvarar honom är lika handlingsförlamade som honom.
Och till er som klagar på anonyma användare och menar att det är fegt, håll käften och läs 1984.
Inse att anonymitet är vår sista frihet innan vi helt underkastar oss våra ledare, inse att om det inte var för anonymitet hade alla dessa viktiga läckor om USA’s regering aldrig nått wikileaks.
Sverige är fyllt till bredden med sked matade idioter idag, som bygger sin världsbild på en blandning av kvällstidningar och cirkelmasturbation på internet. Ingen ser saker ur andras perspektiv längre, alla håller sig till sin grupp och resten är idioter, fascister, nazister, kommunister, blattar och svennar.
Sverige är inte länge för världen om mängden idioter fortsätter växa i denna exponentialfunktion.
Varför tar du ett kort det första du gör? Gör något för att hjälp henne om du inte kan göra det själv så ring åtminstånde polisen!
Jag är så besviken på er alla som skriver. Ni har ingen uppfattning av hur den mänskliga hjärnan fungerar i olika situationer , det enda ni tänker på är eran egen synvinkel om hur ni tror det skulle blivit om ni själva var där, Peter har hjort mer än nån annan av er, håll er innanför ramen om vad som hänt och släng inte ur er annat. Kanske ska prata bäbis språk med er istället, säger du kiss i den ena personens öra så kommer den 100e personen säga bajs. Tänk efter va fan.
Alla människor reagerar olika i olika situationer, har inget med nedsatthet att göra utan bara olika reflexer i hjärnan. En del upplever stress och förvirrelse istället för agerande, alla är olika. Skulle gärna gå igenom allas texter var för en, men just nu är den lilla flickan viktigare. Snälla mänskligheten tänk en gång till.
Ut med MENA och babbar! Han på bilden ser ut som pak, afghan eller bange. Säkert en kioskägare i närheten.
Sånt beteende är väldigt vanligt i deras länder. Been there, seen it.
Rösta rätt = SD 2018
Otroligt hur du inte kan agera!
Folk skriver ”bra skrivet”, ni ær ju totalt efterblivna.
Hade inte ens lagt ut detta om jag var du med tanke på att du endast verkar vara ute efter ”likes”. Du kunde åtminstone ljugit och sagt att du agerade så kunde du fått vara lite hjælte men som det ser ut nu ær du lika stor skam som mannen med kopplet.
Men herregud om man ser ett barn i 8 års åldern som hålls i kopplet utav en cyklist som bara cyklar och man ser gråten i hennes ögon klart som fan man ingriper, svag eller inte, rädd eller stark! Alltså ta ett kort näää hade jag sett en sån liten flicka behandlas på ett sådant sätt hade jag ingripit omedelbart och slått ner cyklist jäveln och sprungit med henne.. Hoppas dom kan hitta henne igen efter detta,
Tillomed jag som är liten hade nog haft häxjakt på denne man och jag vågar inte tänka på vad mina armar, ben, tänder och sinne skulle gjort….
Men bilden med beviset ska du lämna och visa upp för farbror blå polisen. Vad hjälper det mycket till oss? att vi ser vilket skit land Sverige börjar bli? Jag skulle ha visat detta för polisen om dom ens bryr sig numera. Tyvärr
Men bilden kan du ju lika gärna visa för polisen. Det är ju dem du ska visa det för inte oss som kommenterar vad hjälper det Sverige? bevisa vilket skit land Sverige börjar bli? fan vad alla smutskastar Sverige ordentligt med skit. För mesta dels sådana zigenare. När blir det stopp på det här utplånandet.
Tack för bilden och ansträngning så blir vi mer medvetna om saker som händer numera i Sverige. Tack för min del hej.
Fejkad?
Om detta hänt hade väl en sådan polisanmälan inte gått media obemärkt förbi? Måste väl gå att kolla upp om polisanmälan ens gjorts
Jag blir så jävla förbannad att det finns sådana personer som du. Hur i helvete kan man göra så som du gjort?! Hoppas du skäms ihjäl din vidriga jävel!
Men seriöst vad få svenskt att bara skita i att hjälpa. Jag hade för Dan gapa ihjäl mig o fråga vad fan dom sysslar med. Om inget annat är väl det fucking minsta man gör att ringa polisen direkt. Du verkar ju inte normalare än han på cykeln. Tar kort?? Sen då? Ringde du ens snuten hallå det va ju ett barn sa du kan ju va vilket psyko som helst vad är det dom säger att han måste va pappan?? Gud vad dåligt.. Och att jag skrev svenskt är för svenskar är så jäkla fega stå på sig. Jag är själv svensk men inte den typiska idiot svensken
Ska verkligen och då menar jag det ge dig dagens ris kanske till o med anmäla din sida för så vitt jag vet måste man ingripa när nån är i fara.
Varför ställa sig och fota och sen lägga in det här och berätta hur hemskt man tyckte det var??? Varför gjorde du det Peter? Hade jag varit i dina kläder så hade jag ringt polisen samtidigt som jag sprungit efter dom så jag kunde vägleda polisen!
Otroligt vad vi människor är snabba med att förneka, och dåliga på att hjälpa till, oerhört skrämmande.
Skäms du inte av din egen feghet?
Du har tid att uppfatta vad som händer, du får till och med två chanser att ingripa ändå väljer du din mobil för att ta ett foto som går viral, NÄR det minsta du kunde ha gjort var att slå 112 och följa dessa två människor till hjälp anlände!
Fega fan!
Hade det varit jag så hade jag rusat fram och stoppat dom OCH ringt polisen!
Hade det varit jag så hade jag rusat fram och jag hade plockat fram min mobil för att ringa polisen, INTE för att ta kort!
Vad kul alla alla har så otroligt mycket att skrika om, speciellt på varandra, undra just hur flickan blir hjälpt av erat bråk, kan oxå tillägga att det e inte ett invandrar fenomen , att göra hemska saker mot barn, sett måååånga svenskar som gör ohyggliga saker, men sjuka människor oavsett ras gör så mot barn…och va fan hinner man fota hinner man ingripa…punkt…
Eftersom det verkar krylla av duktiga människor som skulle gjort si eller så är det ju lite märkligt att ingen verkar ha ingripit. Måste ju ha varit många som sett detta. Inte bara fotografen, men det är lätt att sitta hemma vid datorn och göra sig märkvärdig.
Gott FOLK!
Hon heter Linnea och har Autistisk syndrom F84.0, DSMIV 299.00 och Mentalretardation. Linnea har inget tal och saknar förmågor att kommunisera eller motivera sig. Linnea har genomgått ett intensivt träningsprogram (40 timmar/vecka) med hjälp av en psykolog, en tränare och föräldrar för att skaffa sig basala färdigheter t.ex. att gå på toaletten, torka sig och tvätta händerna.
Jag väljer att ta ut Linnea så mycket som möjligt och göra saker med henne trots att hon är omotiverad och visar motstånd för det mesta.
Jag förstår att det är störande för ER att titta på det avvikande men inga av ER (GOTT FOLK) har någon gång stannat till och fråga. Vill ni att jag låsa in henne i en skrubb och låta henne banka huvud i väggen bara för att NI ska slippa se det obehagliga.
Bilden är äkta och hon håller snören i handen men jag skulle inte dra mig för att sätta det runt hennes median om det behovs. Jag har en extremt mörkt blick p.g.a. arv. D.v.s. jag är mörk.
Jag är ledsen om jag stör eran morgon promenad, med min mörka blick och konstigt barn, men jag kommer att fortsätta att göra allt i min förmåga för att bidrag till Linneas utveckling så ni få vara vänlig och stå ut, gott folk, även i fortsättning.
Jag vädjar till er (BARMHÄRTIGA SAMARIEN) att ställa upp och hjälpa Linnea; samma vädjan jag har gjort till Norrmalm Stadsdelsförvaltning och Särskolan på Kungsholmen utan gehör.
Flickans far
Gott Folk
Den goda Rektorn Elisabeth Paulsson på Linneas särskola kände igen flickan på bild och anmälde det till Socialkontoret på Norrmalm.
Jag har haft kontakt med den godhjärtade Rektorn bara några veckor innan hennes anmälan och min kännedom av den populära bilden och ER äkta oro. Ni får ta del av mejlet Ädla Folk:
Från: Linneas pappa
Skickat: den 2 oktober 2014 08:35
Till: ’elisabeth.ollas-paulsson@stockholm.se’; ’lena.fenryr@stockholm.se’
Ämne: Bristande tillsyn
Hej!
Linnea (Kungsholmens särskolan, klass 1-5E) har haft bristande tillsyn under en längre tid.
Vi föräldrar har observerat hur personal är upptagen med mobiltelefonen och vänder ryggen mot barnen. Denna bristfälliga uppsikt har lätt till att Linnea:
• Klipper hål i sina kläder flera ggr/vecka
• Har målarfärg på kroppen, munnen och kläder flera ggr/vecka
• Har blåmärke på kroppen minst en gång/vecka
• Har kommit bort från skolan en gång. Hon återfanns med polisens hjälp.
Vi skulle gärna vilja ha svar på följande frågor:
1. Ska personal alltid ha bevakning över sin mobiltelefon?
2. Ingår mobiltelefonbevakning i personalens tjänst?
3. Hur den ständiga hanteringen/bevakning av mobiltelefon ska hjälpa barnen?
4. Kan vi ta del av personalens arbetsbeskrivning?
5. Kommer ni att ta fram en åtgärdsplan alt. om ni redan har en; kan vi ta del av den?
//Linneas pappa
Gott folk! Jag få be om ursäkt att vi inte kunde ställa upp med föreställningen under en kortare tid. Detta p.g.a. förkylning men var lugn ”The show must go on”. Knäna är söndertrasat så att gå eller springa med flickan är inte aktuellt längre.
Den bisarra leken med hundkoppel mellan far och dotter kommer att fortsätta.
Tips på en bra utkiksplats är baren på Sven Harrys.
//Flickans Far
Vart fan har civilkuraget tagit vägen när det är viktigare för folk att få en satans bild än att ingripa gud nåde om jag sett detta hade gjort ett civilt ingripande å fadern eller tätare sagt avskrädet till maniska hade åkt hårt i baken ojj han ramla,,, sen om han gjort motstånd hade jag bankat skiten ur han å tagit mitt straff med ett leende påläpparna, å du som väljer att tyst ta en bild å inte agera är inte mycket bättre själv,, hade du gjort samma sak om du sett en kvinna bli våldtagen tagit en bild å gått därifrån för att ringa polisen senare,,, det är detta som är fel i dagens samhälle människor är fega satans kräk som bara tänker på sig själva jag är en vuxen man med ADHD asberger jag är varken stor eller muskulös men jag har ingripit flertal gånger mot större män som misshandlat kvinnor å djur i min åsyn å nät polisen senare kom och hittade gärningsmannen slagen sönder å samman så valde de att inte ta med mitt namn i rapporten och bad mig att gå,,, detta trotts att jag har ett digert förflutet med fängelsestraff och anstalts vistelser,,,,, så er så kallade normala människor här är en anledning till för mig att förakta er.