Dagens Nyheter – tidningen som satsar mer på alkoholreklam än på journalistik. Nej, kanske inte riktigt sant. Men när det är mer vinreklam på ett uppslag än redaktionellt material så ser jag ett problem. Frågan är om jag vill ha en tidning som så oblygt säljer sitt goda rykte för att tjäna pengar.
En tidning måste få in reklampengar för att leva. Så är det ju, tyvärr. Men självklart finns det ett tak, en slags moral, även här. Och när en tidning, dag efter dag, sida up och sida ner, vräker ut alkoholreklam. Då ser jag ett problem, ett trovärdighetsproblem.
Jag älskar vin och accepterar att det också är tillåtet att göra reklam för alkohol. Men när en tidning ser ut som en reklambroschyr för systembolaget har någon på DN tappat omdömet.
När DN nu har usetts till årets redaktion och årets marknadsorganisation på Tidningsutgivarnas branschgala så undrar jag vilka som har röstat:
”Och här är resultatet från juryn på Wineteam.se: 12 poäng går till… Dagens Nyheter… Bäst i branschen när det gäller obegränsad alkholreklam!
Dags att förnya prenumerationen?
Nja…