Har Rapport deletat rågången mellan reklam och nyheter?

När Lisbeth Åkerman, kanske den bästa programledaren, gör reklam blir jag ledsen.
Rapport hade en liten påminnelse om avhoppare från de politiska partierna inför valet i sin 19:30-sändning i dag den 9 september. Lisbeth Åkerman räknade upp vilka partier som drabbats. Sedan sa hon:
”Vill ni veta mer om det här eller andra nyheter? Ladda ner Svt Nyheters app, den är riktigt bra faktiskt.”
Jag har svårt för det här! Under min tid som journalist på tidningar, nyhetsbyrå, radio och teve fanns det inte på kartan att jag skulle göra reklam för mitt företag eller det produkter som företaget stod bakom. Att dessutom göra en personlig kommentar: ”Den är riktigt bra, faktiskt,” hade varit det samma som att sänka sin egen trovärdighet.
Vad vet Lisbeth Åkerman om hur bra den här appen är i jämförelse med alla andra nyhets-appar? Eller är hon bara lite personlig och säger vad hon tycker. Jag förvånas över att Lisbeth Åkerman, som jag ser som en av de absolut bästa nyhetspresentatörerna i svensk teve, gör det här.
Kanske är jag bara lite gammaldags och lite överkänslig för reklam i public service eller så håller också Rapport på att falla ner i åsikts- och reklamträsket.
Jag har stor respekt för Lisbeth Åkerman. Hon är en god journalistisk hantverkare och en utomordentlig programledare. Men det är just därför, när personer som hon ger upp eller tvingas ner i åsiktsträsket, som jag får högt blodtryck.
Jag tror att många yngre tycker att jag är gammaldags och rör till med en storm i ett vattenglas. Men för mig måste rågången mellan nyheter och reklam var bred och tydlig. Och jag, som känt Lisbeth i många år, vet hur viktig den rågången är också för henne. Så därför är jag förvånad.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.