Vinklad journalistik om skolan

”Oredan ökar i klassrummen trots tuffare tag” är rubriken på ett mittuppslag när Dagens Dagens Nyheter (16/3) än en gång granskar skolan. Reportern Mikael Delin bygger sin artikel kring givna fakta från bl a skolinspektionen, skolverket och Pisa. Men vad är det vi som läsare får veta?

Vinkeln som DN väljer är intressant, minst sagt. Huvudartikeln är ett belysande exempel på just vinkling. Delin gör sitt val redan i ingressen. Han skriver:

”I över 15 år har Jan Björklund krävt ordning och reda i den svenska skolan. Men under hans tid som utbildningsminister har stöket istället blivit värre. Nu sågas regeringens politik av flera svenska skolforskare”.

Delin målar ut Björklund som losern, han som har gjort allt fel. Delin ljuger inte men han vinklar. Han styrker sin tes med citat från forskare i pedagogik.

Ordning och reda har sedan slutet på 90-talet varit Jan Björklunds hjärtefråga. Han har som minister genomfört den nya skollagen som ger lärarna större befogenheter att bl a flytta eller till och med stänga av stökiga elever. Trots lagen visar utredningar att trygghets- och studieoron ökar i klasserna. Men är det Björklunds fel?

I Delins artikel blir det så. Han låter nämligen Marcus Samuelsson, forskare i pedagogik vid Linköpings universitet, säga följande:

”Sätter man hårt mot hårt med våldsamma mobbare så får man visserligen mycket uppmärksamhet och framstår som handlingskraftig. Men en sådan upprustning riskerar att framstå som provocerande för eleverna. Man kommer heller inte åt de ordningsproblem som faktiskt ar vanligast i klassrummet.”

I en ny studie visar Samuelsson att det som lärare tycker är mest besvärande är elevers otillåtna prat. Ett problem som alltså har blivit värre. Och så kommer slutsatsen. Marcus Samuelsson tycker att det är viktigare att utveckla sätt att utnyttja elevernas delaktighet i stället för att stifta hårdare lagar mot bråkstakar. Här får vi läsare bilden av att Björklund inte är mycket för elevernas delaktighet men är glad i hårdare tag.

Delin håller sig till regelboken och låter en forskare såga Björklund. Själv gör Delin sin ”sammanfattning” i ingressen. Detta är klassisk journalistik, som jag själv har tillämpat oräkneliga gånger.

I en enspaltare får också lärare på Åsö grundskola i Stockholm komma till tals. En skola som har infört egna regler för ordning och ömsesidig respekt med mycket bra resultat. Här fungerar alltså det som Björklund har tjatat om sedan slutet på 90-talet. Men Delin betonar istället att läraren han intervjuat i skolan inte tror på ny lagstiftning. Vinkling!

DN jämför också regeringens och socialdemokraternas utlovade skolsatsningar. Ingressen börjar: ”Efter det svenska bottenresultatet i Pisa har regeringen och Jan björklund överöst skolan med nya utlovade satsningar. Utspelen kritiseras för att vara identiska med socialdemokraternas.” Lägg märke till ordval som ”överöst”. Slutsatsen i ingressen är inte osanning. Den är vinklad.

Som läsare bör du vara uppmärksam på den här typen av journalistik. Faktum är ju att Delin kunde ha haft följande ingress:

”I över 15 år har Jan Björklund krävt ordning och reda i skolan. Nu visar nya utredningar att han har haft rätt och hans krav har varit befogade. Oron är värre än någonsin och lärarna har inte orkat med att förverkliga regeringens riktlinjer. En av orsakerna är den av socialdemokraterna genomförda kommunaliseringen av skolan.”

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.